De twips - Carla Lipp
Ja Zuster, Nee Zuster behoort tot de bekendste werken van Annie M.G. Schmidt. De televisieserie liep tussen 1966 en 1968 en heeft een legendarische status. De liedjes uit het programma haalden zelfs de hitlijsten.
In 't land van Bellevu - Harry Bannink
De man die zo heerlijk piano speelde op De Twips was componist Harry Bannink. Hij zette ruim 30 jaar lang de teksten van Schmidt op muziek. Zingen kon hij ook heel goed. Op zijn enige soloalbum Harry Bannink Zingt! (1999) zong hij allerlei liedjes die hij met Schmidt had gemaakt. Naast veel bekend materiaal, ook een obscuur versje als In 't land van Bellevu.
Mevrouw Van Gelder - Adelheid Roosen & Joost Belinfante
De versjes van Schmidt lenen zich heel goed voor kinderliedjes. Fay Lovsky vormde begin jaren 90 het hilarische gedicht Mevrouw Van Gelder om tot een muzikale sketch. De muzikante schreef de muziek speciaal voor een eerbetoon aan Schmidt.
Dikkertje Dap- VOF de Kunst
In dezelfde periode had VOF de Kunst veel succes met een cd vol Schmidt-versjes. Dikkertje Dap was toen al decennia een evergreen. Het gedicht uit 1950 was door Paul Christiaan van Westerling rond 1956 op muziek gezet en door vele kinderkoren uitgevoerd.
Een kat kan de was doen - Hetty Blok
Een andere componist die veel met Schmidt werkte, was Cor Lemaire. In de jaren 50 en 60 schreef de pianist mee aan haar radio- en tv-programma's. Ook maakte hij kinderliedjes, zoals het typische Een Kat Kan De Was Doen. Deze Schmidt-tekst uit duizenden werd gezongen door Hetty Blok, een Schmidt-vertolkster uit duizenden.
Ali Cyaankali - Lia Dorana
Zo'n 15 jaar voor Ja Zuster, Nee Zuster had Schmidt al eens een hitserie gemaakt. De Familie Doorsnee (1952-1958) was een hoorspel dat enorme luistercijfers behaalde. Het bekendste nummer uit het radioprogramma was Ali Cyaankali, gezongen door Lia Dorana.
Ik zou je het liefste in een doosje willen doen - Donald Jones
Wat op de radio kon, kon Schmidt ook op tv. Het medium stond nog in de kinderschoenen toen Schmidt het scenario voor Pension Hommeles schreef. Het wordt gezien als de eerste Nederlandse televisieserie. Onsterfelijk werd het lied dat Donald Jones in het programma zong: Ik Zou Je Het Liefste In Een Doosje Willen Doen.
Geen pindakaas - Joop Doderer, Annemarie van Ees, Hetty Blok
Het hoorspel Ibbeltje (1962-1963) is een beetje een ondergeschoven kindje in het oeuvre van Schmidt. Inhoudelijk was het een soort vingeroefening voor Minoes (1970). Ibbeltje ging net als het populaire kinderboek over een vrouw die vroeger een kat was geweest. De liedjes en verhaaltjes van Ibbeltje werden pas in de jaren 90 opnieuw uitgegeven.
Marjolijne - Wim Sonneveld
Je zou het bijna vergeten, maar Schmidt schreef ook veel voor cabaretiers. De tekst voor Marjolijne was een van haar eerste cabaretteksten. Ze schreef het in de jaren 40 voor De Inktvis, de cabaretgroep van dagblad Het Parool, waar ze toen werkte. Wim Sonneveld zette het een paar jaar later op zijn repertoire, met nieuwe muziek van Peter Kellenbach.
Meneer van Dalen - Jasperina de Jong
Ook Jasperina de Jong blies een oude cabarettekst van Schmidt nieuw leven in. Toen zij in 1967 debuteerde als soloartiest nam zij Meneer Van Dalen op. Het lied was eerder gezongen door Wim Ibo, die zowel bij De Familie Doorsnee als Pension Hommeles met Schmidt werkte.
Op een mooie Pinksterdag - André van den Heuvel & Leen Jongewaard
De teksten van Schmidt waren al jaren in de Nederlandse theaters te horen, toen Heerlijk Duurt Het Langst in 1965 in première ging. Weer had de schrijfster een primeur: na de eerste tv-serie schreef ze nu de eerste Nederlandse musical. Op Een Mooie Pinksterdag kwam vlug tot stand toen zij en componist Bannink een gat in het programma moesten vullen. Het werd een van de bekendste liedjes van hun hand.
M'n tante d'r salon - Conny Stuart
Schmidt en Bannink schreven in totaal zeven musicals. In de meeste daarvan schitterde Conny Stuart als actrice en zangeres. Zij speelde bijvoorbeeld de madam van een bordeel in de controversiële musical Madam (1981). In het lied M'n Tante Der Salon zet Schmidt de dubbele moraal waarmee prositutie wordt benaderd haarscherp neer. Een mooi contrast met de gezellige muziek van Bannink.
Plinke planke pluizen - Hetty Blok & Leen Jongewaard
Maatschappijkritische teksten gingen bij Schmidt hand in hand met neutraler materiaal. Niet veel mensen zullen aanstoot nemen aan Plinke Planke Pluizen. Het niemendalletje is desondanks erg leuk. Zeker met de swingende jaren 70-muziek van Ruud Bos erbij.
De heks van Sier-Kon-Fleks - Kinderkoor Kom Maar Op
Met haar gekke verhaaltjes wist Schmidt kinderen en hun ouders te betoveren. Ze was eigenlijk zelf De Heks van Sier-Kon-Fleks die allerlei malle streken uithaalde. De muziek is van Henk van der Velde, de dirigent van het Oebele-kinderkoor.
Zachtjes breken - Adèle Bloemendaal
De tv-serie Beppie behoort tot een van de weinige mislukkingen uit Schmidts loopbaan. De serie was met veel bombarie aangekondigd, maar kreeg vervolgens nauwelijks tijd om te groeien. Na één seizoen wordt de stekker eruit getrokken. Toch had de serie veel hoogtepunten, zoals Zachtjes Breken met Adèle Bloemendaal.
Niks aan de hand - Willem Nijholt
In haar musicals kon Schmidt grote thema's op verschillende manieren uitwerken. Het verhaal van Foxtrot (1977) was gesitueerd in de jaren 30. Maar tegen het decor van economische depressie en oprukkende nazisme stelde Schmidt ook allerlei maatschappelijke problemen uit de jaren 70 aan de kaak. Het duidelijkst is dat in het lied Niks Aan De Hand waarin de jaren 30 en jaren 70 beide voorkomen. Ook de muziek van Harry Bannink maakt dezelfde reis door de tijd.
Samenstelling en tekst: Jop Euwijk
Vormgeving: Judith de Rond
Illustratie: Nationaal Archief