Rotterdam Popstad is een uitgave van de Popunie, het instituut dat al sinds 1985 popmuziek stimuleert, ontwikkelt en promoot in Rotterdam en Zuid-Holland. Directeur en initiator van het boek Martin Scheijgrond stelde speciaal voor muziekwb.nl een playlist+ samen die een beeld geeft van succesvolle Rotterdamse popmuziek door de jaren heen, maar ook zijn persoonlijke liefde voor muziek en Rotterdamse popcultuur blootlegt. Hij licht zijn keuzes hieronder zelf toe:
Swinging Soul Machine – Spooky’s Day Off
Een legendarische band, een legendarische periode en een legendarisch nummer. Het verhaal achter dit nummer kent iedereen wel zo’n beetje denk ik: De zanger Spooky die er die dag in de studio niet bij kon zijn, deze instrumentale met de ludieke titel nota bene als B-kant van een ander nummer en dan uitgroeien tot de grootste hit van de band. Soul in Rotterdam was altijd groot en is dat nog steeds. Artiesten als Sabrina Starke, Ntjam Rosie en Shirma Rouse zijn niet te versmaden. Podia als Bird spelen een belangrijke rol.
Picture - Bombers
Rotterdam is de bakermat van de metal. Dat begon eind jaren 70 met bands als Picture, Highway Chile en Helloïse. Vandaag de dag is Rotterdam nog steeds toonaangevend in het hardere werk, niet in de laatste plaats dankzij de decennialange noeste arbeid van de club Baroeg in Rotterdam-Zuid. Dit nummer van Picture dateert van 1980 toen ik 14 jaar was en altijd aan mijn radio gekluisterd naar Alfred Lagarde en Hanneke Kappen luisterde.
Lee Towers – I Can See Clearly Now
Ja sorry hoor, maar Lee Towers mag echt niet ontbreken. Zo’n oeuvre, zo’n staat van dienst, zo’n erelijst. Dat een gebouwencomplex op het Marconiplein sinds 2019 The Lee Towers heet, is toch ronduit legendarisch. Rotterdam Ahoy was allang failliet geweest zonder Lee’s imposante lijst aan Gala’s of the Year. Dat Frans Bauer afgelopen jaar het record van Lee van ruim 50 shows in Ahoy heeft afgesnoept is een schande en moet onmiddellijk rechtgezet worden!
André van Duin - Voor Altijd
Scoorde in een ruim 60 jaar omvattende carrière ongeveer veertig top 40 hits, waarvan vier nummer één noteringen. Stond in 1964 in het Kurhaus in het voorprogramma van The Rolling Stones. Is een artiest die vooral bekend staat om zijn carnavalskrakers, waardoor vaak een beetje onderbelicht blijft dat hij een uitstekende zanger is met ook serieuzer repertoire.
Spasmodique – Kiss On Your Scars
Spasmodique symboliseert mijn jeugd en eerste kennismaking met livemuziek. Ik ben opgegroeid in een dorp en vanaf een jaar of 16 maakte ik kennis met livemuziek in jongerencentra in Spijkenisse, Brielle en Hellevoetsluis. Spasmodique was één van die eerste bands en ik wilde zanger Mark Ritsema zijn. Betoverd door zijn macabere voordracht en onheilspellende oogopslag.
Dojoji – Fer Micello
Ook uit die periode midden jaren tachtig is Dojoji. Een mysterieuze en beetje conceptuele band, met een kortstondig bestaan. Ik heb ze ook nooit live gezien. Ted Langenbach (die later vooral groot werd als organisator van dance-feesten – Mw) zat er ook in. Ze werkten regelmatig samen met zangeres Lesley Woods van de Au Pairs en hebben één album met haar opgenomen. Een uniek geluid voor die tijd en dit nummer keihard schallend uit de luidsprekers heeft nog altijd een onweerstaanbare groove.
Asic & Bionic – Waus Wordz’
In 1993 brengt de Popunie de cd Down Into HipHop uit. Een legendarische release. Nog steeds spijt dat we het toen niet op vinyl hebben uitgebracht en er maar drie acts op stonden. Hebben we tien jaar later wel dunnetjes overgedaan met Down Into HipHop 2. Deze track van Asic & Bionic symboliseert de ongekende kwaliteit van de Rotterdamse hiphop in die beginjaren. Onovertroffen!
Postmen – Cocktail
Reggae en hiphop zijn onlosmakelijk met de Rotterdamse popmuziek verbonden en lenen zich ook bij uitstek voor interessante crossovers. Postmen waren hun tijd ver vooruit en leverden in 1998 met Documents een innovatief en vooruitstrevend meesterwerk af. De single Cocktail werd een megahit en is uitgegroeid tot een klassieker in de Nederlandse hiphopwereld.
Feis ft Winne – Superman
Rotterdamse hiphop rechtstreeks van de straat en van de bovenste plank. Twee legends, waarvan één op tragische wijze veel te jong uit het leven gerukt werd. Feis’ nalatenschap is er voor altijd. Zowel in zijn muziek als in de prachtige mural die prijkt op de hoek van de West-Kruiskade. Een eerbetoon aan een prachtig mens en een ongekend talent die niet de kans heeft gekregen.
Paul Elstak – Rainbow In The Sky
The godfather van de gabber en de happy hardcore. Gabber is de enige muziekstroming die in Rotterdam is ontstaan en ontwikkeld en de wereld heeft veroverd. En geen eendagsvlieg, getuige de huidige opleving met films, docu’s en Europapa van Joost Klein, waar Paul Elstak de gabbersound aan heeft toegevoegd.
Sabrina Starke – Did You Notice
Deze vrouw, deze stem, dit nummer. Veel beter wordt het echt niet. Zo talentvol, zo kwetsbaar, zo soulvol. Sabrina roept associaties op met internationale grootheden als Nina Simone, maar heeft vooral haar eigen unieke signatuur. Van internationale allure. Zo’n artiest waarvan je zou willen dat ze veel meer platen zou maken.
Rats on Rafts – A Trail Of Wind And Fire
Rats on Rafts wordt gecategoriseerd onder de new wave / postpunk, maar heeft bovenal een uniek eigen geluid ontwikkeld. Ze zijn enerzijds mysterieus en ongrijpbaar, maar anderzijds toeren ze door heel Europa (o.a. Glastonbury) en zijn ze ook in Japan populair. Begin 2025 brengen ze hun langverwachte nieuwe album Deep Below uit.
Tramhaus – The Cause
De huidige sensatie uit Rotterdam, die met hun energieke liveshows de festivals en podia in heel Nederland hebben veroverd. De in september 2024 verschenen debuutplaat The First Exit wordt alom bejubeld en krijgt van de vaderlandse pers vijf sterren.
Sevdaliza - Human
Sevdaliza heeft een unieke levensloop achter de rug, van Teheran naar Hardinxveld-Giessendam en van het Nederlandse nationale basketbalteam naar een studie cultuurwetenschappen aan de EUR, voordat ze definitief kiest voor de muziek. Haar talent staat al jaren buiten kijf, als zij in 2024 wereldwijd doorbreekt. Sevdaliza is ongetwijfeld de Rotterdamse artiest met de meeste internationale potentie.
Samenstelling en tekst – Martin Scheijgrond
Vormgeving – Judith de Rond
Foto Lee Towers - Ary Groeneveld / Stadsarchief Rotterdam