Door de eeuwen heen speelde de trompet een belangrijke rol bij koninklijk en militair ceremonieel. In de klassieke muziek is de trompet vooral een orkestinstrument. Vandaar dat veel trompettisten qua solo repertoire teruggrijpen op arrangementen van populaire klassiekers. Zoals de Eurovisie Tune, afkomstig uit het Te Deum van de 17e eeuwer Charpentier.
Nog zo'n gouwe ouwe: de Prince of Denmark's March, of Trumpet Voluntary. Gecomponeerd rond 1700 door Jeremiah Clarke, de organist van de fameuze St Paul's Cathedral in Londen.
Ook bij de grote Bach zijn trompettisten afhankelijk van arrangementen, althans wat het solo repertoire betreft. En waarom ook niet! De trompet was Bach niet vreemd. In zijn cantates schittert de trompet geregeld. In Leipzig waren veel van die soli bestemd voor ‘Stadtpfeifer’ Gottfried Reiche.
Aan het hof van Kroměříž (Tsjechië) was Heinrich Ignaz Franz von Biber een populair componist. Hij componeerde een omvangrijk oeuvre voor trompet. Waaronder twee sonates voor zes en acht trompetten met pauken.
Eind jaren 1930 raakte Paul Hindemith uit de gratie in nazi Duitsland. Kort voor zijn emigratie naar de Verenigde Staten componeerde hij meerdere sonates voor uiteenlopende instrumenten. Waaronder deze Trompetsonate, die hij tot zijn beste rekende.
Markus Stockhausen behoort tot de vele briljante trompettisten met een voet in zowel de jazz als de klassieke muziek. Hij schitterde in talloze avant-garde producties van zijn vader, de componist Karlheinz Stockhausen. Zware kost, zeker. Maar de melodieën van Tierkreis kan een kind begrijpen.