Terug naar boven

Kwartet voor violen [2], altviool en cello Hob.III, nr.42, op.33, nr.6 in D gr.t.

Quartet for violins [2], viola and cello Hob.III, no.42, op.33, no.6 in D major

Quartett für Violinen [2], Bratsche und Cello Hob.III, Nr.42, op.33, Nr.6 in D-Dur

Quatuor pour violons [2], alto et violoncelle Hob.III, no.42, op.33, no.6 en ré majeur

Joseph Haydn (1732-1809)

Toelichting

Als het strijkkwartet als genre ooit ergens gefundeerd is, dan is dat wel in deze meesterlijk-lucide Kwartetten. Haydns streven – het zo consciëntieus mogelijk doorzetten van een idee – bereikte hier haar uiterste perfectie. Zeer knap is bijvoorbeeld het ambigue 'Weberniaanse' weefsel waarmee nr.1 opent: de instrumenten vullen elkaar naadloos aan, als in een beschaafd gesprek. Nr.3 opent metmeer

Componist:Joseph Haydn

Joseph Haydn stond - samen met Mozart en Beethoven - aan de wieg van wat we de Weense klassieke stijl zijn gaan noemen. En toch speelden de eerste decennia van Haydns carrière zich meestal niet in het grote Wenen af, maar in de provincie. Vanaf 1761 was Haydn als (vice-)kapelmeester verbonden aan het hof van Esterházy. Hier zou hij de grondslagen leggen voor twee prestigieuze genres: het strijkkwartetmeer