Terug naar boven

Kwartet voor violen [2], altviool en cello Hob.III, nr.36, op.20, nr.6 in A gr.t.

Quartet for violins [2], viola and cello Hob.III, no.36, op.20, no.6 in A major

Quartett für Violinen [2], Bratsche und Cello Hob.III, Nr.36, op.20, Nr.6 in A-Dur

Quatuor pour violons [2], alto et violoncelle Hob.III, no.36, op.20, no.6 en la majeur

Joseph Haydn (1732-1809)

Toelichting

Haydns muziek klinkt vaak eenvoudiger dan die van Mozart of Beethoven. En toch is die eenvoud bedrieglijk, omdat Haydns grootste kracht juist in de verwerking van die ideeën ligt. Hierdoor kan zelfs het meest pretentieloze menuetje je op het verkeerde been zetten. En in de grote symfonieën, kwartetten en late koorwerken leidt die inventiviteit ons langs eindeloze trajecten, waarbij iedere afrondingmeer

Componist:Joseph Haydn

Joseph Haydn stond - samen met Mozart en Beethoven - aan de wieg van wat we de Weense klassieke stijl zijn gaan noemen. En toch speelden de eerste decennia van Haydns carrière zich meestal niet in het grote Wenen af, maar in de provincie. Vanaf 1761 was Haydn als (vice-)kapelmeester verbonden aan het hof van Esterházy. Hier zou hij de grondslagen leggen voor twee prestigieuze genres: het strijkkwartetmeer