Back to top

Playlist Elektronische Muziek

In deze playlist nemen we elektronische muziek onder de loep. De lijst reikt van pioniers tot hedendaagse namen en verkent zowel de dansbare stijlen als de meer ingetogen genres.

  1. Sinfonia to cantata no. 29 Wendy Carlos
  2. The robots Kraftwerk
  3. Are friends electric Gary Numan
  4. Your love [12" mix] Frankie Knuckles & Jamie Principle
  5. Pacific state 808 State
  6. Analogue bubblebath 1 Aphex Twin
  7. Block rockin' beats The Chemical Brothers
  8. Push upstairs Underworld
  9. Ever Ellen Allien
  10. Da funk Daft Punk
  11. Archangel Burial
  12. XTC Boys Noize
  13. Is this power The Field
  14. Two thousand and seventeen Four Tet
  15. Exhale Amélie Lens
read more
Elektronische muziek is een verzamelnaam voor muziek die voornamelijk met elektronische apparatuur wordt gemaakt. Instrumenten als synthesizers, samplers, drumcomputers, maar ook softwareprogramma’s. Eind jaren 60 ontwikkelen synthesizers zich in rap tempo en gaan steeds meer artiesten dit relatief goedkope en handzame instrument gebruiken. Vanuit Duitsland krijgt elektronica een groter podium via acts als Kraftwerk en Tangerine Dream. Uiteindelijk zal deze muziek zich opsplitsen in talloze genres als house, techno, IDM en dubstep.

Sinfonia to Cantata no. 29Wendy Carlos
In 1969 maakt Wendy Carlos een album met door Bach gecomponeerde stukken, maar dan geheel vertolkt met synthesizers. Zij wilde nieuwe technologie gebruiken om aangenaam klinkende muziek te creëren. Bach puristen spraken er schande van. Carlos raakte bekend door haar soundtracks voor de films A Clockwork Orange (1977) en The Shining (1980).

The RobotsKraftwerk
De Duitse groep Kraftwerk is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van elektronische muziek. Vanuit de Duitse krautrockscene in de vroege jaren 70 beginnen zij met het verwerken van synthesizers, drumcomputers en vocoders in hun muziek. Zo brachten ze popmuziek en elektronica samen en wisten ze met hun albums Autobahn (1974) en Trans-Europe Express (1977) succes te oogsten.

Are Friends Electric?Gary Numan
Vaak sijpelt elektronische muziek in andere genres door. Het mengt goed met andere stijlen. In de jaren 70 worden rock en elektronica verenigd en ontstaat new wave. Acts als New Order, Ultravox en Siouxsie & the Banshees gaan met deze stijlenclash aan de haal. Ook Gary Numan verenigde synthesizer muziek met invloeden uit rock. Hij raakt zelfs in de ban van synthesizers en begint ze te verzamelen. In 1979 komt de single Are Friends Electric? uit, waarin de Minimoog en Polymoog het belangrijkste aandeel hebben. Het nummer wordt een enorme hit.

Your LoveFrankie Knuckles & Jamie Principle
In de jaren 80 ontstaat vanuit de disco het house genre. DJ’s in Chicago geven hun muziek een mechanische beat en diepe bas mee. Het genre zal zijn weg richting Europa vinden en zich op zijn beurt opsplitsen in subgenres als acid house, deep house en garage house. De Amerikaan Frankie Knuckles wordt ook wel gezien als ‘The Godfather of House’.

Pacific State808 State
In de vroege jaren 90 floreert elektronische muziek in het Verenigd Koninkrijk. Ook de groep 808 State verwerft populariteit met hun mix van (acid) house, techno en ambient. Het duo vernoemt zichzelf naar de legendarische drumcomputer Roland TR 808.

Analogue Bubblebath - Aphex Twin
Richard D. James aka Aphex Twin wordt ook wel gezien als een van de meest invloedrijke personen binnen de experimentele elektronische muziek. Vanaf de vroege jaren 90 laat Aphex Twin een mix tussen minimale en dromerige ambient en overstuurde techno horen. James is een grote fan van breakbeats, deze hebben volgens hem veel artiesten bevrijd van de reguliere four-to-the-floor beat. Bij zijn nummers horen vaak merkwaardige videoclips.

Block Rockin’ BeatsThe Chemical Brothers
In de jaren 90 maakte het Britse duo The Chemical Brothers furore met het big beat genre. Deze stijl wordt gedomineerd door loops, breaks en elementen uit acid house en techno. Hun album Dig Your Own Hole (1997) bereikte de top van de Britse hitlijsten. Later schuiven zij meer richting een toegankelijker poppy geluid, maar op albums als Further (2010), Born In The Echoes (2015) en No Geography (2019) weten zij de big beats van de jaren 90 slim te recyclen. Als geen andere danceact weten zij te spelen met spanningsbogen. Ook live zijn zij een waar fenomeen.

Push UpstairsUnderworld
Het Britse duo Underworld begint aanvankelijk als synthpop band, maar gaat op hun derde album Dubnobasswithmyheadman (1994) over op vette en lang uitgesponnen techno. Zij zijn naast The Chemical Brothers een van de grootheden van de Engelse dansmuziek. 1995 wordt hun epische nummer Born Slippy gebruikt in de soundtrack van de film Trainspotting. Dezelfde stuwende kracht komt terug in veel van hun nummers, zoals deze Push Upstairs.

Exit To HumanityEllen Allien
Naast het pionierswerk van Kraftwerk, weten veel andere Duitse elektronica-acts hoge ogen te gooien als het gaat om house en techno. De geboren en getogen Berlijner Ellen Allien weet het in 1992 tot resident DJ te schoppen van Berlijnse clubs als Tresor en The Bunker. Ook richt zij in de jaren 90 haar eigen label BPitch Control op. Hierop brengen grote namen als Modeselektor en Paul Kalkbrenner hun eerste albums uit.

Da FunkDaft Punk
In 1997 zorgt het toen nog piepjonge Franse duo Daft Punk voor een heuse revolutie met hun debuutalbum Homework. Zij richtten daarmee de schijnwerpers op Franse housemuziek en beïnvloeden op hun beurt talloze artiesten. Sinds het begin van hun carrière presenteert het tweetal zich als robots en dragen zij tijdens optredens en publieke evenementen helmen. Hun tour met bijbehorend livealbum uit 2007 staat te boek als legendarisch.

ArchangelBurial
Dubstep ontstaat eind jaren 90 in Londen vanuit stijlen als reggae en drum & bass en wordt gekenmerkt door onregelmatige en onderbroken ritmes en bassen. De Britse dj Burial grijpt deze stijl aan om zijn artistieke elektronica mee vorm te geven. Zijn titelloze debuut (2006) en opvolger Untrue (2007) zijn gruizige en weemoedige albums die het nachtleven van Londen te lijken belichamen. In 2011 brengt James Blake zijn debuut uit, dat sterk is beïnvloed is door dubstep en daarmee wordt omgedoopt tot post-dubstep.

XTCBoys Noize
Drugsgebruik is hoe je het went of keert verbonden met elektronische muziek. Al jarenlang worden er tijdens techno- en housefeesten of dance festivals flink wat substanties genuttigd. De ervaring van de muziek en liefde voor de medemens worden daarmee geïntensiveerd. De Duitse dj Alexander Ridha aka Boys Noize vangt deze samenhorigheid en muzikale extase in een onvervalste stamper, die hij de naam van een veel geslikt pilletje meegeeft.

Is This PowerThe Field
Elektronische muziek hoeft niet perse dansbaar te zijn. Sommige artiesten richten zich meer op de beleving ervan. De Zweed Axel Willner, beter bekend als The Field, bouwt zijn gehele oeuvre op rondom loops. Het is geen uitzondering dat zijn nummers de tien minuten aantikken. In zijn composities glijden loops over en door elkaar heen. Zo creëert hij een geheel eigen wereld. In zijn nummers gebruikt hij soms samples die bijna onherkenbaar terugkeren, zoals The Sensual World van Kate Bush en I Only Have Eyes For You van The Flamingos.

Two Thousand And SeventeenFour Tet
Een andere act die zich meer richt op de luisterervaring rondom elektronische muziek is Kieran Hebdan, beter bekend als Four Tet. Zijn muziek is een smeltkroes van jazz, folk, traditionele Indiase muziek en elektronica als house en IDM. Op zijn album New Energy gebruikte hij een sample van de Indiase artiest Hari Om Sharan in het nummer Two Thousand And Seventeen, waardoor twee totaal verschillende stijlen door elkaar gaan lopen.

ExhaleAmélie Lens
In Nederland weten dj’s als Tiësto, Armin van Buuren en Martin Garrix het internationaal ver te schoppen. In België domineren de vrouwen. De gitzwarte house van zowel Charlotte de Witte (die zich eerst Raving George noemt) als Amélie Lens slaat aan bij het grote publiek en de dames staan wereldwijd te draaien. Lens kruipt in 2019 gemiddeld zo’n drie keer per week in het buitenland achter de decks.

Samenstelling: Jasper van Quekelberghe
Graphic design: Judith De Rond, afbeelding afkomstig van albumhoes JK157045