Jazzmuziek speelt al sinds zijn jeugd een belangrijke rol in Andriessens leven. Als kind luisterde hij graag naar radio-uitzendingen van jazzkenner Pete Felleman. Na het lezen van een biografie over Miles Davis, besloot hij iets te doen met deze muziek uit zijn jeugd. Het werd niet Miles Davies, maar de high speed muziek van beboplegende Charlie Parker. Facing Death (1991) componeerde Andriessen
… oorspronkelijk voor het Kronos Quartet en ging daarbij de uitdaging aan om bebop de laten spelen door een strijkkwartet. Daarbij nam hij het meest essentiële element van Parkers muziek als vertrekspunt: het extreem hoge tempo. ‘De kwartnootpuls is waanzinnig hoog bij hem […] Hij had haast in zijn leven, vandaar ook de titel’, aldus Andriessen in een interview naar aanleiding van Facing Death. Een andere directe verwijzing naar Parker zijn de citaten uit diens meesterstuk Ornithology. Op verzoek van het Aurelia Saxofoonkwartet bewerkte Andriessen Facing Death in 1993 voor vier saxofoons, waarmee de geabstraheerde bebop weer werd terugvertaald naar de saxofoon. (JWvR)more