Retour au début de page

Basiscollectie klassiek: Acousmatrix

In 1990 namen Konrad Boehmer en Willem Breuker het initiatief tot een legendarische serie cd's rond de geschiedenis van de elektronische muziek, getiteld Acousmatrix.

Uitgegeven bij Breukers eigen label BVHaast vindt deze reeks van 9 titels, waarvan 3 dubbel-cd's, ook nu nog steeds gretig aftrek. Het gaat hier dan ook om moeilijk te vinden en zeer bijzonder repertoire, ook voor de liefhebber van de elektronische muziek.

We vinden hier dan ook geen Stockhausen of andere grote namen uit die geschiedenis, maar eerder wat onbekendere maar zeker niet onbelangrijke namen. Neem bijvoorbeeld Gottfried Michael Koenig, die zowel een enorme invloed had op de jonge Stockhausen als op de Nederlandse elektronische muziek. Na zijn werk in Keulen vertrok hij in 1964 naar Nederland, waar hij het hoofd zou worden van het Instituut voor Sonologie in Utrecht. Daar ontstond onder meer het schitterende Terminus 2 (1966-1967), te vinden op de eerste cd-box uit de Acousmatrix-reeks:

(Terminus 2 van Koenig)

In dezelfde periode ontstond een werk van de toen nog maar 24-jarige Konrad Boehmer, getiteld Aspekt (1965-1966), te vinden op de vijfde Acousmatrix-cd. Met dit stuk, notabene zijn eerste elektronische compositie in de Utrechtse studio's, won hij direct de prijs van de 5e Biënnale van Parijs in 1968.

(Boehmers Aspekt)

Met Francis Dhomont komen we in een heel andere klankwereld terecht. Deze Franse componist heeft zich, net als vele andere landgenoten, gericht op het gebruik van vooraf opgenomen klanken ('samples' zouden we nu zeggen). Deze bewerkt, combineert en monteert hij dan tot uitgebreide composities, die in de laatste twee dubbel-cd's van de Acousmatrix-reeks te vinden zijn. Het resultaat is vaak sterk filmisch en ruimtelijk van aard:

(Chiaroscuro van Dhomont)

(TC)