Bij Nederlandse kunstenaars die als kind in de tropen zijn opgegroeid, voelt men vaak iets onuitgesproken; alsof het kind op de veilige veranda altijd de dreiging van het ongeciviliseerde regenwoud voelde. Wie Rudolf Escher af doet als een epigoon van Debussy en Ravel, slaat de plank dan ook volledig mis: Rudolf Escher was met zijn geïmplodeerde extase een volstrekt oorspronkelijke geest die
… eigenlijk internationale erkenning verdient! Hoewel de buitenkant van zijn muziek het Franse impressionisme verraadt, werd hij op technisch niveau beïnvloed door constructivistische principes van Debussy, Varese en Boulez. Bij Escher leidden deze principes niet tot droge laboratoriummuziek, maar tot een seismologisch soort spanning die zich aan de oppervlakte nog niet verraadt. Zoals in de Sonate voor fluit en piano, waarin de fluit zich met de grootst mogelijke moeite ontworstelt aan de alles verlammende zwaarte van de piano. De fluit speelde een essentiële rol in Eschers muziek, net als bij Debussy en Boulez. Marieke Schneemann speelt Eschers complete oeuvre voor fluit, waarbij ze in de Sonate per due Flauti de beide fluitpartijen voor haar rekening neemt. (HJ)meer