De term 'muziek' mag dan Griekse wortels hebben ('mousikè technè'), maar van die oorspronkelijk 'kunst van de muzen' hebben we niet echt een voorstelling meer. Griekse muziek zal in de praktijk verbonden zijn geweest met poëzie, theater en met allerlei sociale en religieuze gebeurtenissen. De meer theoretische muziekbeschouwing was opmerkelijk genoeg ook een vorm van kosmologie. Pythagoras en
… Plato meenden althans dat de planeten met hun omloopbanen onderling dezelfde proporties hadden als de tonen binnen de toonladder. Op deze cd komt de Griekse muziek wat dichterbij dankzij een verbinding met de poëzie. Zoals die van het lesbische rolmodel Sappho, wiens literaire nalatenschap door de tijd aan scherven werd geslagen. Of van de Atheense staatsman Solon, die tot de Zeven Wijzen werd gerekend. De term 'Zeven Wijzen' was overigens nogal rekbaar, getuige de ironische opmerking van Luciano de Crescenzo: 'Ze waren met z'n tweeëntwintigen.' De op schrift gestelde poëzie kon vergezeld gaan van declamatorische tekens, vergelijkbaar met de neumen van het Gregoriaans. Zulke tekens waren eerder geheugensteuntjes dan concrete muzieknoten en ritmes. Goed, het hoge woord moet er nu toch maar uit: de muziek van deze cd is nieuw gecomponeerd. En juist daarom verdient ze aanbeveling. De meesten van ons hebben immers geen kennis van de oorspronkelijke context, d.w.z. de poëtische, musicologische en instrumentale achtergronden. Hiervoor zijn we afhankelijk van specialisten als Conrad Steinmann en zijn Ensemble Melpomen. (HJ)meer