Over de jeugd en muziekopleiding van Johann Baal (1657-1701) is weinig bekend gebleven. De bronnen noemen hem voor het eerst als hij op twintigjarige leeftijd aan het hof van Bamberg wordt benoemd als organist en componist. In 1685 verliet hij deze post en deed intrede in het Benediktijner klooster van Münsterschwarzach. Hoewel Baal veel gecomponeerd moet hebben, is veel materiaal verloren gegaan,
… waarschijnlijk omdat zijn verblijf in het klooster ertoe leidde dat zijn werken niet uitgegeven werden. Van de "Missa in A" is een handgeschreven kopie bewaard gebleven. Deze kopie is gemaakt door Johann Sebastian Bach (kyrie) en Johann Gottfried Walther (gloria, credo, sanctus, agnus dei). De mis is geschreven voor vier solostemmen (SATB), twee violen, twee altviolen en fagot. De instrumenten spelen dezelfde motieven als de zangers en bereiden de tekstfragmenten ook op deze manier voor. Baal gebruikt regelmatig kleinere combinaties van stem en begeleiding en twee- en driedelige maatsoorten wisselen elkaar af. Beide elementen dienen als tekstinterpretatie. De "solomotetten" zijn gebaseerd op geestelijke poëzie en geschreven voor solostem en basso continuo. Ze zijn virtuoos van stijl en volgen het voorbeeld van de "Geistliche Konzerte" van Schütz. De "solomotetten" en de "Missa in A" zijn op cd gezet door o.a. Johanna Koslowsky, David Cordier, Wilfried Jochens en Mensa Sonora Freiburg. (L.W.)_meer