Met zo'n veertig oratoriums behoort de Italiaanse componist Antonio Caldara (c.1670-1736) tot één van de meest vruchtbare van de laatbarok. De meeste daarvan zijn geschreven in de tijd dat hij verbonden was aan het Habsburgse hof en bestemd voor uitvoering aldaar in de vastentijd. "Maddalena ai piedi di Cristo" dateert uit rond 1700. In het werk zijn voornamelijk da capo aria's opgenomen (ABA
… vorm). Binnen deze vorm zijn twee soorten te onderscheiden: kleine aria's voor zangstem en basso continuobegeleiding en voorzien van een ritornello voor strijkers. De grotere aria's zijn voorzien van een uitgebreidere begeleiding. De wisselwerking tussen de karakters blijft beperkt tot de recitatieven en die zijn eveneens beperkt in aantal. Over de herkomst van het libretto zijn nog veel onduidelijkheden. Aangenomen wordt, dat de tekst afkomstig is van Giovanni Maria Bononcini, maar dat daar flinke wijzingen in zijn aangebracht. Het oratorium is overgeleverd in een Weense kopie uit 1713 van de originele partituur en er zijn vier afzonderlijke instrumentale partijen (de altvioolpartij ontbreekt). In het cd-boekje staat een uitgebreide toelichting op de verder muzikale aspecten van dit oratorium. "Maddalena ai piedi di Cristo" is opgenomen door o.a. sopraan Maria Cristina Kiehr (Maddalena), sopraan Rosa Dominguez (Marta), alt Bernarda Flink (Amor Terreno), countertenor Andreas Scholl (Amor Celeste) en het Orchestre de la Schola Cantorum Basiliensis o.l.v. René Jacobs. (L.W.)_meer