Terug naar boven

Curiosa klassiek: Wagner voor gitaar?

Richard Wagner speelde een hoofdrol in de ontwikkeling van de opera in de 19e eeuw. Hij maakte onder meer faam door zijn ongelooflijke instrumentatiekunst. Het orkest speelt in zijn opera's dan ook een even belangrijke rol als de zangers. Het orkest zorgde niet enkel voor de instrumentale begeleiding, maar reflecteerde voortdurend de psychologische staat van de hoofdpersonen.

Het bewerken van deze orkestpartijen heeft dan ook iets van blasfemie - en toch hebben velen zich hieraan gewaagd. De meeste bewerkingen zijn voor piano gemaakt, en Liszt was ongetwijfeld de beroemdste arrangeur. Met zijn virtuositeit wist hij het maximale uit de piano te halen, getuige zijn bewerking van Isolde's dood uit Tristan und Isolde.

(Camiel Boomsma op deze cd uit 2015)

Deze bijzondere cd is opgenomen door een Fanfare-band. Wagner gaf de koperblazers regelmatig een belangrijke rol in zijn orkest, dus het idee voor deze arrangementen is heel begrijpelijk. Dat geldt zeker voor de beroemde ouverture van Wagners Rheingold, het eerste deel van zijn megalomane Ring der Nibelungen.

(Rheingold voor koperblazers)

De ouverture van Tristan und Isolde is net zo beroemd, niet in de laatste plaats door het voor die tijd ongehoorde akkoord in de derde maat. Een arrangement van de ouverture is onder meer te vinden op deze bijzondere cd, live opgenomen in Venetië (waar Wagner overleed) door niemand minder dan jazz-musicus Uri Caine en zijn ensemble.

(Tristan und Isolde in het café)

Een bijzonder geval is een arrangement, voor orgel, van hoogtepunten uit Wagners Ring-cyclus. Hansjörg Albrecht weet het spektakel van Wagners orkest prachtig over te dragen op het orgel - zeker in de overbekende Walkürenritt...

(De Ring des Nibelungen voor orgel)

Het wellicht merkwaardigste arrangement in onze collectie is een bewerking van delen uit Parsifal, voor gitaar, en dat in slechts iets meer dan 2,5 minuut. Te vinden op deze cd.

(Parsifal op gitaar)

(TC)