Terug naar boven

Curiosa pop: Liedjes over de invloed van media

Het is Week van de Mediawijsheid wanneer deze editie van Curiosa pop wordt geschreven. Dit initiatief van Mediawijzer.net wil het bewustzijn van mensen richten op het omgaan met diverse media en de informatie-uitwisseling die daarbij komt kijken. In 2018 focust deze week zich tevens op de steeds digitaler wordende samenleving. Muziekweb kijkt in haar collectie welke artiesten in het verleden liedjes hebben geschreven over de invloed van media en dompelt zich onder in televisie, (roddel)pers en social media.

The Buggles spreken in 1979 hun bezorgdheid uit over technologische ontwikkelingen en de komst van verschillende machines en media zoals de televisie. Video Killed The Radio Star verhaalt over hoe de radio wordt overschreden door de televisie. Het nummer is gebaseerd op het verhaal The Sound-Sweep. Hierin stuit een stomme jongen op een operazangeres die in een verlaten opnamestudio woont. Door technologische ontwikkelingen verandert de consumptie van muziek en dus de rol van de operazangeres (wellicht was het een voorbode voor het digitale muziektijdperk). Het album waar het nummer op staat, The Age of Plastic, is een conceptalbum dat draait om de gevolgen van technologie.

The Buggles – Video Killed The Radio Star

In 1992 zorgt Madonna voor een heuse controverse met de release van haar album Erotica en boek Sex. Door de expliciete uiting van haar seksualiteit en lichaam krijgt ze van de media bakken kritiek over zich heen. In 1989 maakt Madonna al duidelijk dat zij vindt dat vrouwen zichzelf moet kunnen uiten in haar hit Express Yourself. Human Nature is een antwoord op alle kritiek die ze te verduren krijgt in de begin jaren 90. Plagerig zingt ze de media en pers toe: ‘Oops I didn’t know I couldn’t talk about sex!’ Spijt heeft ze er alles behalve van. Het is immers de aard van de mens.

Madonna – Human Nature

De Amerikaanse rockband Rage Against The Machine schrijft een nummer voor de film Godzilla (1998). De band is niet vies van een beetje maatschappijkritiek en daar is dit nummer geen uitzondering op. Het lied gaat over hoe massamedia het publiek afleidt van de zaken die er echt toedoen. Ze gebruiken het Japanse monster Godzilla hierbij als metafoor. Hoewel Godzilla oorspronkelijk ontstaat vanuit de angst voor atoomwapens na de Tweede Wereldoorlog, ontwikkelt hij zich later juist tot een beschermer van de aarde. Door zijn gevaarlijke uiterlijk wordt je aandacht onterecht afgeleid van de echte dreiging, net zoals het nieuws dat doet volgens de band uit Los Angeles. ‘Godzilla, pure motherfucking filler; get your eyes off the real killer.’

Rage Against The Machine – No Shelter

In Nederland hebben we bladen als Story, Weekend en Privé. Zij worden ook wel onder de riooljournalistiek geschaard en staan vol met smeuïge roddels waarbij de paparazzi vaak de grenzen opzoekt. In 1977 doet de Amerikaanse new wave-band Blondie al een zegje over dit type tijdschriften. Het nummer Rip Her To Shreds gaat over wat roddelbladen teweeg kunnen brengen. De tekst van het nummer beschrijft een suf persoon die de verkeerde kleding en make-up draagt. De denigrerende tekst slaat op de ‘journalist’ die een persoon aan flarden scheurt met zijn roddelpen.

Blondie – Rip Her To Shreds

‘You blocked me on Facebook and now you’re going to die,’ klinkt het in Internet Friends van het Australische duo Knife Party. Onder media vallen ook de sociale media. Tegenwoordig is het een eitje om in contact te komen met andere mensen via deze kanalen. De keerzijde is dat het ook een stuk makkelijker is geworden om je negatief te uiten, zonder direct de consequenties daarvan te moeten ervaren. Knife Party brengt de gevolgen van iemand ontvrienden op Facebook wel naar een heel ander niveau, maar weet met deze parabool op grappige manier te schetsen hoe hard het er online soms aan toe gaat. Het duo gebruikt de ringtone Marimba van Apple als sample in dit nummer.

Knife Party – Internet Friends

(JvQ)