Net als de draaiende derwisjen, is muziek een wezenlijk element binnen de Mevlevi soefiorde. Kudsi Ergüner is een van de voornaamste bespelers van de ney (holle rietfluit) en een Mevlevi-grootmeester.
Muziek functioneerde voor Ottomaanse militairen een vorm van aanmoediging. De trom geeft met ijzeren regelmaat het marsritme aan, terwijl de melodieën soms opvallend weemoedig zijn.
De 17e eeuwse Moldavische prins Dimitrie Cantemir was een typische uomo universale. Naast filosoof, schrijver en musicoloog componeerde en preserveerde hij ook Ottomaanse hofmuziek.
Cemil Bey werd geboren in de nadagen van het Ottomaanse Rijk en was een virtuoos op zowel de tambur als de kemençe. In 1916 overleed hij, maar gelukkig bestaan er nog primitieve opnames van zijn spel.
Het Lâmekân Ensemble, geleid door de Belgische oud-speler houdt met veel respect voor de tradities de Ottomaanse muziek in leven.
Ook improvisaties (taksim) maken een belangrijk deel uit van de Ottomaanse muziek. Deze maken gebruik van één van de vele makams, het complexe toonsystemen die in deze muziek worden gebruikt.