Bach was ongetwijfeld de grootste componist van zijn tijd, maar historisch gezien lopen niet alle lijnen via Bach. Neem Johann Friedrich Fasch: hij zal nooit de erkenning krijgen die Bach ten deel is gevallen, maar dat neemt niet weg dat Fasch' muziek een belangrijke schakel vormt tussen de laatbarok en de klassieke stijl van Haydn en Mozart. Ook in sociaal opzicht is Fasch' carrière boeiend: in
… zijn studententijd aan de Universiteit van Leipzig begon hij met Telemann een Collegium Musicum, waarmee hij het muzikale circuit van de stad grotendeels naar zich toetrok: een soort 'notenkrakersactie' dus, waartegen de eminente Thomascantor Kuhnau niet tegenop gewassen was. Fasch was een inventief componist, die heel mooi voor de sonoriteit van de blazers wist uit te buiten. De Italiaanse virtuoos Sergio Azzolini (eveneens fagotist bij het Ensemble Baroque de Limoges van Christophe Coin) laat horen hoe briljant Fasch voor fagot schreef. Het weemoedige laatste deel van het Concerto in d klinkt zo lief, dat het je als luisteraar bijna ontgaat hoeveel slierten noten de solist op één adem moet spelen. (HJ)meer