Het moet een soort Prinsengrachtconcert avant la lettre zijn geweest, de eerste uitvoering van Händels orkestsuite Water Music op de Theems. Een krant vertelt erover: ‘Om ongeveer acht uur 's avonds ging de koning naar zijn schuit. Naast de schuit van de Koning lag die van de muzikanten, ongeveer 50 in aantal [...] Het weer in de avond was alles wat men kon wensen, en het aantal boten vol met
… mensen die wilden luisteren, was niet te tellen.’ Het Vlaamse B’rock Orchestra combineert op dit album de complete Water Music met Händels Music for the Royal Fireworks, een net zo’n feestelijke openluchtcompositie waarmee Engeland het einde van de Oostenrijkse Successieoorlog markeerde. Net als met de Water Music zorgt B’rock ook hier voor het nodige spreekwoordelijke vuurwerk. Vooral de ronkende basso-continuosectie valt op. En dat is precies waar sommige critici over vallen. Beide stukken zijn namelijk composities voor de openlucht, waarbij een continuopartij weinig toevoegt. Een ander punt van kritiek is de beperkte bezetting van B’rock. Voor de openluchtuitvoering van de Music for the Royal Fireworks schreef Händel minstens 56 blazers en drie paar pauken voor. Voor de tweede uitvoering, een maand later in The Foundling Hospital, voegde Händel strijkers toe. Wellicht dat B’rock zich voor hun interpretatie op deze tweede uitvoering richt, al vertelt het cd-boekje er niets over. Historisch gezien hoeft het dus niet onjuist te zijn, maar wie op zoek is naar de grandeur van de openluchtuitvoeringen kan het beste terecht bij Charles Mackerras' Music For The Royal Fireworks en Le Concert Spirituel. (JWvR)meer