Terug naar boven

Curiosa pop: Reclameliedjes

Een wereld zonder reclame is ondenkbaar. Hetzelfde geldt voor reclame zonder muziek. De liedjes onder commercials zijn erg populair. Op veel websites kun je huidige reclamemuziek opzoeken. In deze aflevering van Curiosa Pop gaan we op zoek naar hun voorlopers. Vijf ouderwetse reclameklassiekers op een rijtje.

Liedjes hebben altijd een rol gespeeld in de promotie van producten. Ver voor de intrede van radio, televisie en internet gebruikten reizende verkopers liedjes om hun boodschap over te brengen. Met muziek verkocht je meer.

Toen eind 19e eeuw moderne reclame ontstond, werd muziek niet vergeten. Omdat een steeds grotere groep geld over had voor luxeproducten, werd het aantrekkelijk om een groot publiek aan te spreken. Bijvoorbeeld in de kranten en tijdschriften die steeds meer lezers kregen. Populaire muzikanten doken op in geïllustreerde advertenties.

Koos Speenhoff – Gramophone Loflied

Reclamemuziek nam een vlucht met de komst van geluidsdragers. De populaire zanger Koos Speenhoff was zeer enthousiast als hij in 1907 de gramophone bezingt. De platenspeler zorgde ervoor dat het publiek nu ook buiten optredens bereikt kon worden. Al kon natuurlijk lang niet iedereen zo’n duur apparaat betalen. Advertenties en speciale bladmuziek met reclameliedjes bleven daardoor nog lang een rol spelen. Artiesten als Speenhoff werkten hier ook veelvudig aan mee.

Louis Davids – Doe het electrisch!

Louis Davids was voor de Tweede Wereldoorlog een van de bekendste Nederlanders. De zanger werd daarom regelmatig ingehuurd door het bedrijfsleven. Hij dook op in reclamefilms en nam speciale liedjes op. Zoals Doe het electrisch uit begin jaren 30. Davids bezong hierin de voordelen van elektriciteit voor het huishouden:

‘Het wasschen en het koken en het kloppen-zuigen-vegen…Dat is een peuleschil, als je electra hebt gekregen’

Bovenstaande voorbeelden lieten het al horen: reclame laat altijd iets zien van de tijdsgeest. Luister bijvoorbeeld naar de BP Super Mix Song (1961) van Corry Brokken en Tank Esso Mix (1968) van beatbandje The Shoes. Tussen de benzine-liedjes zit slechts zeven jaar, maar een wereld van verschil.

Corry Brokken – BP Super Mix Song

Het onderwijzende liedje van Corry Brokken stelt dat BP-benzine het beste is voor ‘uw’ auto. Daarmee worden overigens alleen mannelijke volwassen bestuurders bedoeld.

The Shoes - Tank Esso Mix

De op jongeren gerichte song van The Shoes draait niet om motorverzorging, maar op de ervaring. Esso geeft ‘je’ brommer meer pit.

Sjef van Oekel – Oei Oei Dat Was Lekker

We sluiten af met onvervalste sluikreclame. Bovenstaande liedjes werden doorgaans gratis verspreid op goedkoop vinyl. Ze werden niet op de radio of televisie gedraaid, want commerciële zenders waren in Nederland lang taboe.

Of je moest slim zijn. Sjef van Oekel bracht in 1980 de carnavalskraker Oei Oei, Dat Was Lekker uit. Het dubbelzinnige nummer stonden drie weken in de top 40. Het liedje werd ‘toevallig’ opgepikt door Calvé dat ‘toevallig’ ook Oei Oei-paprikachips verkocht.


Deze liedjes en nog veel meer reclames zijn te vinden op Wat een meisje weten moet en De muzikale verleiding. Onder de andere ‘schnabbelaars’ op dit album bevinden zich Toon Hermans, Ramses Shaffy, Frans Halsema en Jules de Corte.

(JE)