Terug naar boven

Hiphop: Drill

Terwijl trap (het van hiphop afgeleide genre uit Atlanta) al enige tijd wint aan populariteit, borrelt omstreeks 2011 in Chicago een nieuw rapgenre naar boven: drill. Waar trap de drugshandel als voornaamste thematiek heeft, kenmerkt drill zich inhoudelijk door reflecties op gangcultuur en de gewelddadige omstandigheden die daarmee gepaard gaan.

Het is voorzien van een trager en dreigender geluid dan trap, waarbij de naam ‘drill’ het geluid van een drilboor sonisch verbindt met het geluid van een schietpartij. Dankzij de wereldwijde doorbraak van Chief Keef (Keith Cozart, 1995) reist het genre in 2012 de planeet over, en heeft sindsdien vele lokale interpretaties tot gevolg.

Chief Keef is nog maar 16 jaar oud als hij in 2012 doorbreekt met zijn single I Don’t Like. Omdat hij door een veroordeling gebonden is aan huis, wordt de videoclip (die in korte tijd tientallen miljoenen views vergaart) opgenomen in zijn woonkamer. Over de opzwepende beat van Young Chop (Tyree Pittman) – die zich met zijn minimalistische synthesizermelodieën ontpopt tot voornaamste productionele architect van Chicago’s drillgeluid – somt Chief Keef uiteenlopende zaken op waarvoor hij geen sympathie kan opbrengen. Naast zijn doorbraak-mixtape Back From The Dead maakt I Don’t Like ook deel uit van Finally Rich, Chief Keef’s officiële debuutalbum uit 2012, dat verschijnt op Jimmy Lovine’s Interscope Records. ‘Since I signed with Jimmy Iovine I swear I think that I’m Kobe’, aldus Chief Keef op het album.

Chief Keef, Lil Reese - I Don’t Like

Stadgenoot Kanye West is zodanig onder de indruk van de opmars van Chief Keef dat hij in 2012 een remake van I Don’t Like maakt, waaraan hij alle artiesten van zijn Good Music label toevoegt. De remake, die hij op het compilatie-album Good Music Cruel Summer plaatst, bevat naast zijn eigen couplet bijdragen van Pusha T, Jadakiss en Big Sean. Kanye verandert de drums van Young Chop’s originele productie en voegt onder meer een vocale sample van Barrington Levy’s Under Mi Sensi toe. Young Chop was initieel niet blij met deze (her)schepping van West, en stelde dat hij er niet over was geïnformeerd. Op de track Hold My Liquor van Yeezus, Kanye’s album uit 2012, werkte Kanye en Chief Keef opnieuw samen.

Kanye West, Pusha T, Chief Keef, Jadakiss, Big Sean - Don’t Like

In Engeland ontstaat een eigen variatie op het drillgeluid, gekenmerkt door een hoger tempo, karakteristieke hihat-patronen en explosieve baslijnen. Dit geluid inspireerde ook Drake, berucht om het kundig uitvoeren/toe-eigenen van lokale muziekstijlen. Op Only You Freestyle met Headie One hanteert Drake dan ook een typische Engelse drillflow, gebaseerd op de flows van diezelfde Headie One (die door Drake omstreeks de samenwerking wordt bestempeld als ‘beste drill-artiest ter wereld’). Naast klassieke Londense drill maakte Headie One in 2020 het elektronische cross-over album GANG, met daarop producties van onder andere Jamie xx en Fred Again.

Headie One, Drake - Only You Freestyle

Ook de Londense drill/hiphop-producer 808Melo (vernoemd naar de Roland TR-808 drumcomputer) produceert voor Headie One. Pop Smoke, de rapper uit Brooklyn, is zodanig gecharmeerd van het Engelse drillgeluid dat hij voor zijn eerste opnames een aantal van 808Melo’s beats (zonder toestemming) van het internet haalt. Na deze ongewone start van de relatie produceert 808Melo het leeuwendeel van Pop Smoke’s eerste projecten, de Meet the Woo mixtape en het gelijknamige album, inclusief doorbraaksingle Welcome To The Party. Zo wordt Pop Smoke, die in 2020 omkomt bij een roofmoord - met zijn Britse beats de vaandeldrager van een nieuw New Yorks drillgeluid. De door 808Melo geproduceerde wereldhit Dior (een ode aan het Franse modemerk) prijkt uiteindelijk op maar liefst 3 van zijn projecten, waaronder het debuutalbum Shoot For The Stars, Aim For The Moon (2020).

Pop Smoke - Dior

Ook in Nederland leidt het drillgenre tot lokale interpretaties en uitvoerders, met rapduo Qlas & Blacka uit Rotterdam-Zuid als succesrijk voorbeeld. Met hun album Jongetjes Uit Zuid kwamen ze in 2021 op positie 3 binnen in de hitlijst. De plaat combineert elementen van ongepolijste drill met meer toegankelijke stijlen en melodieën (een strategie die ook op Pop Smoke’s Shoot For The Stars, Aim For The Moon werd gekozen, onder toeziend oog van executive producer 50 Cent). Dom Pérignon (waarop Qlas & Blacka samenwerken met collega-rappers Henkie T, Murda en Jonna Fraser) is een sprekend voorbeeld van deze meer toegankelijke stijl.

Qlas & Blacka, Henkie T, Murda en Jonna Fraser - Dom Pérignon

SD