Charpentier was één van de meest vrome componisten ooit. Klinkt misschien saai, maar dat is het beslist niet. In zijn religieuze muziek vond hij een perfecte balans tussen grandeur en blijmoedigheid. Een balans die vier eeuwen later nog steeds fungeert als balsem voor de ziel. Deze cd gaat in op Charpentiers leertijd. In de vroege 17e eeuw vormden Noord-Italiaanse steden de bakermat van de barok.
Monteverdi en tijdgenoten ontwikkelden toen een vrijwel ongekende hoeveelheid aan stijlen en technieken. In Parijs werden die ontwikkelingen met argwaan bekeken. Hier hield men het liever bij natuurlijke eenvoud. En toch was er één jonge Franse componist die zijn licht opstak bij die extravagante Italianen. Dat was dus Charpentier. Het cd programma is een denkbeeldige reis, met muzikale indrukken die Charpentier mogelijk heeft opgedaan. Hij moet op zijn minst onder de indruk zijn geweest van de Missa Mirabiles elationes maris van Francesco Beretta. Deze imposante 16-stemmige mis is namelijk bewaard gebleven dankzij Charpentiers afschrift. Geen wonder dat Charpentier een vergelijkbare meerkorige mis componeerde: de Messe à Quatre Choeurs. Een mis naar Italiaans model dus. Maar eveneens gekruid met Franse versieringen en Charpentiers eigen gevoel voor harmonie. (HJ)meer