Hoewel hij slechts een bescheiden reputatie in Europa geniet, geldt Vagn Holmboe (1909-1996) in Denemarken als de belangrijkste nationale componist sinds Carl Nielsen. Holmboe studeerde muziek in Kopenhagen bij de Renaissance-autoriteit Jeppesen en de componist Hoffding, en bekwaamde zich verder in Berlijn onder leiding van Ernst Toch. Holmboe werkte daarna in Denemarken als muziekcriticus en docent,
… maar profileerde zich tevens in toenemende mate als componist, en met name vanaf 1965 toen hem van staatswege financiële ondersteuning voor de rest van zijn leven werd gegund, zodat hij zich volledig aan componeren kon wijden. Het Requiem für Nietzsche op.84 werd geschreven in 1963/1964. Aanleiding voor het ontstaan was Holmboe’s kennismaking met de Deense dichter Thorkild Bjornvig, die in 1959 een reeks sonnetten met de eenvoudige titel ‘Nietzsche’. Daarin werd de levensloop van de beroemde filosoof gecombineerd met uitspraken uit zijn destijds opzienbarende geschriften. Deze teksten nam Holmboe als uitgangspunt voor zijn Requiem für Nietzsche. Hoewel er regelmatig naar Nietzsches leven wordt verwezen is het werk geen biografisch portret waarin de gebeurtenissen chronologisch worden behandeld. Veeleer zag Holmboe het als een ode aan de principiële stellingname van Nietzsche in allerlei gecompliceerde morele kwesties. Het Requiem is een ruim een uur durend werk, verdeeld in vijf delen, die zelf weer in een tot drie delen zijn gesplitst. Onder invloed van het destijds als toonbeeld van moderniteit geldende serialisme heeft Holmboe in dit stuk met allerlei reeksen gewerkt, iets wat hij zelden deed. Zijn omgang ermee is echter zeer vrij en laat zich nauwelijks vergelijken met twaalftoons-, laat staan seriële muziek. Het resultaat is een gematigd modern klinkende, soms wat statisch aandoende partituur. Solisten en het Deens Nationaal Symfonie Orkest en Koor geven onder leiding van Michael Schonwandt een goede uitvoering. (JvG)meer