In het begin van de Tweede Wereldoorlog ontving Poulenc een reeks handgeschreven kopieën van gedichten van Paul Éluard. Met deze poëzie trachtte Éluard het Franse verzet een hart onder de riem te steken. Eén van de gedichten, Liberté, werd zelfs naar Algerije gesmokkeld, om van daaruit in veelvoud boven Frankrijk te worden uitgestrooid door de RAF. Poulencs toonzetting van deze gedichten –
… Figure Humaine – is een hoogtepunt in de koormuziek van de 20ste eeuw. De complexe twaalfstemmigheid kan een koor in de verleiding brengen om vooral een virtuoos exposé te geven (denk bijvoorbeeld aan de uitvoering van Tenebrae van een jaar eerder). Deze sacd klinkt daarentegen als op eikenhout gerijpt: de koorklank is warm en rond zonder dat dit ten koste gaat van de precisie. 'Menging van koorklank is essentieel, maar dit moet niet ten koste gaan [van] individuele kleur en persoonlijkheid', aldus dirigent Peter Dijkstra: 'In de opnametechniek van Channel Classics wordt hierin bewust een synthese gezocht: een combinatie van directheid/doorzichtigheid en ruimtelijkheid.' Volgens Dijkstra was dit de koorklank die Poulenc voor ogen had met Figure Humaine. (HJ)meer