Writing to Vermeer (1997-1999) is eigenlijk de tegenhanger van Andriessens eerste opera Rosa. Munt laatstgenoemde uit in gewelddadigheid, in Writing to Vermeer overheerst een (ogenschijnlijk) dynamische kalmte. Er is zelfs geen echte handeling. Het libretto bestaat slechts uit een reeks gefingeerde brieven aan Vermeer, die zelf trouwens de grote afwezige blijft. Die brieven gaan vooral over
… huishoudelijke besognes en zijn afkomstig van drie vrouwen uit zijn nabijheid: echtgenote Catharina Bolnes, schoonmoeder Maria Thins en het (fictieve) model Saskia de Vries. Vermeers huishouden lijkt rustiek en vredig, maar de buitenwereld is dat zeker niet. Hierdoor wordt de spanning gaandeweg opgevoerd. Andriessens oud-leerling Michel van der Aa vervaardigde de elektronische klanken voor deze muzikale vensters naar buiten. En Andriessen zelf refereert aan muziek van andere componisten zoals Sweelinck, Cage en natuurlijk Stravinski. Desondanks zijn de schilderijen van Vermeer het voornaamste uitgangspunt voor Andriessens muziek: ‘veruit de belangrijkste drijfveer om de muziek te maken die ik geschreven heb, is mijn liefde voor de schilderijen van Vermeer’. (JWvR)meer