Terug naar boven

The works for violin and piano (2)

Catalogusnr.:CBX3774
Product:2 compact discs
Bestel-info:
Object status:

(Nog) niet beschikbaar

Uitgebracht:Januari 2016
Opname:2013
Totale speelduur:2:26:42
Jouw waardering:
  • *
  • *
  • *
  • *
  • *
Gemiddeld:nog geen waarderingen

Genrevioolrecital

De viool behoort vanwege haar technische mogelijkheden en expressieve bereik tot de meest perfecte instrumenten van de Westerse muziek. De Rosenkranzsonaten van Biber, de Sonates en Partita's voor viool solo van Bach, de Frühling- en Kreuzer Sonate van Beethoven, de meeslepende Vioolsonate van Franck: dit zijn slechts enkele hoogtepunten uit de omvangrijke kamermuziek voor viool. De moderne viool heeft het weliswaar gemaakt, maar daarom spreken we allerminst met dédain over haar herkomst. De sonore rijkdom van de oudere violenfamilie is goed vertegenwoordigd op de cd's van gamba-pionier Jordi Savall. Luister bijvoorbeeld naar de prachtige Suites van Matthew Locke, waarin polyfonie en dansante ritmiek volmaakt met elkaar in evenwicht zijn. meer

ComponistBéla Bartók

Naast Schönberg (1874-1951) en Stravinski (1882-1971) was Béla Bartók een derde belangrijke vernieuwer van de Europese kunstmuziek aan het begin van de twintigste eeuw. Ook hij zocht een weg uit de rond 1900 in een impasse geraakte tonale muziek en vond die in de volksmuziek. Aanvankelijk knoopte hij met zijn symfonisch gedicht Kossuth (1903) aan bij de nationalistische muziektraditie van Liszt, maar vond met de herontdekking van de Hongaarse boerenmuziek zijn eigen stem. Samen met Zoltán Kodály was hij één van de eersten die resultaten van folkloristisch onderzoek toepaste in eigen composities. Groot verschil met componisten uit de negentiende eeuw was dat Bartók folklore niet aanpaste aan het tonale systeem, maar uit volksmuziek zijn eigen muzikale idioom opbouwde. Hierdoor was zijn componeerstijl flexibel ten aanzien van andere gelijktijdige muzikale trends, zonder zijn eigen uitgangspunten geweld aan te doen. Zo naderde hij met de twee Vioolsonates (1921-22) het vrije expressionisme van Schönberg. Vanaf 1926 worden neoclassicistische tendensen à la Stravinski hoorbaar. Niet alleen interesseerde Bartók zich voor Hongaarse volksmuziek, maar kon muzikale folklore van de gehele Balkan, Turkije en Noord-Afrika op zijn warme belangstelling rekenen. (JWvR) meer

Tracks