Groot-Brittannië heeft deze eeuw verschillende vrouwelijke componisten voortgebracht, van wie enkele ook buiten de landsgrenzen naam hebben gemaakt, maar voor de meesten zal Doreen Carwithen (*1922) een onbekende naam zijn. Zij studeerde vanaf 1941 aan de Royal Academy of Music en begon in 1947 aan een speciale opleiding van Arthur Rank voor het schrijven van filmmuziek. Carwithen heeft uiteindelijk
… de muziek verzorgd voor meer dan 30 films over nogal uiteenlopende onderwerpen. Ondanks haar succes in deze werkkring bleef haar andere muziek buiten beeld en hoewel de hier door het Sorrel Quartet gespeelde "Strijkkwartetten nrs.1 & 2" beide met kamermuziekprijzen werden bekroond, zijn ze jarenlang volkomen genegeerd, mede omdat Engelse muziekuitgevers niet in 'a woman composer' waren geïnteresseerd. Het "Kwartet nr.1" uit 1947 heeft de gebruikelijke drie delen, het enkele jaren later geschreven "Kwartet nr.2" twee, welke beide ongeveer tien minuten in beslag nemen. Het eerste deel is een mooi, sfeervol adagio waarin de sombere stemming goed wordt vastgehouden. Ter aanvulling spelen violiste Lydia Mordkovitch en pianist Julian Milford de in de jaren 50 gecomponeerde "Vioolsonate". Carwithens idioom is enigszins behoudend, verwant met dat van Vaughan Williams en ondanks de modernere klanken die zij gebruikt, is haar muziek veel traditioneler dan die van bijvoorbeeld haar gene-ratiegenoot Tippett. Maar dat neemt niet weg dat dit mooie, goed en smaakvol geschreven muziek is die beter verdient dan volkomen te worden genegeerd. (JvG)_meer