Ga ergens buiten op een bankje zitten. Laat vervolgens alles op je inwerken, zonder voor- of afkeur. Kijk dus niet alleen naar het mooie, maar ook naar het alledaagse, het vieze, het grappige: de verwaaide reclameposter, het avondrood, de verweerde tegels… Hoe voelt dat, wanneer je op deze manier je voor- en afkeuren hebt losgelaten? Precies dat is de wereld zoals die zich toont in de muziek van
… John Cage. En dan vooral in 4’33’’, het beroemde (of beruchte) stuk waarbij een speler vier minuten en 33 seconden vrijwel stil aan het klavier zit. Tijdens die ruim vier en een halve minuut zijn het de omgevingsgeluiden die de muziek maken. Wat dat betreft is het jammer dat organist Gary Verkade deze opname niet ‘s nachts maakte in een monumentale Hollandse kerk. Want juist dat oud-Hollandse eikenhout is in staat om knallen te produceren die klinken als pistoolschoten, om maar niet te spreken van oude potkachels, verwarmingsbuizen en radiatoren. Intrigerend is ook ASLSP (o.a. afkorting van As slow as possible). Dit stuk werd vooral bekend vanwege een kunstinstallatie in Halberstadt. Deze uit de kluiten gewassen speeldoos voert het werk zo langzaam uit dat het werk pas in 2640 beëindigd zal worden. Zo’n project is alleen denkbaar als puur mechanische klankrealisatie, levende musici komen er niet aan te pas. En dat is precies waar Gary Verkade bezwaar tegen maakt. Hij vindt dat Cage’s muziek binnen de menselijke maat hoort te passen, en dus ook door echte mensen moet worden uitgevoerd. Op deze dvd levert dat een mooi beeld op: de assistenten (registranten) hebben het hier al net zo druk als de organist zelf. (HJ)meer