Tussen 1996 en 2001 componieerde Willem Tanke een aantal stukken voor orgel onder de titel Imaginary Day. De stukjes ontstonden in een soms langdurig proces van uitproberen, schetsmatig consolideren, verder uitproberen, nog een keer uitwerken, enz.. Dankzij deze 'trial and error'-methode hebben deze 'inventies' kunnen groeien zonder aan spontaniteit in te boeten. Fraai zijn de fanfares van Call of
… the Trumpet, waarmee de cyclus opent. In Skylark horen we de leeuwerik steeds hoger en hoger opstijgen, waardoor het besef van tijd en ruimte vervaagt. The First Psalm dankt haar ontstaan aan een theaterproductie van acteur Henk van Ulsen (zo ook Breakwave). Exotisme is Willem Tanke niet vreemd: hij nam het complete werk van het 'cross-over'-genie Messiaen op en wijdde een cd aan zijn vriend, de indiaan. Yehowah Kpo Kpo ontstond vanuit een religieus lied uit Ghana, dat Tanke leerde kennen toen hij met Afrikaanse musici werkte. Ook de stukjes Anyi Bialale (een lied uit Kameroen) en African Drum verraden een uitheemse herkomst. Willem Tanke studeerde orgel bij Jan Welmers, muziektheorie bij Joep Straesser en elektronische muziek bij Ton Bruynel. Hij onderwees tevens in de 'kunst van het nietsdoen' aan het Rotterdamse Concervatorium. (HJ)meer