Net zoals Nederland heeft Spanje een 'Gouden Eeuw' gekend, een periode van opvallende welvaart. Dat was voor Spanje echter niet de 17de maar de 16de eeuw. In de periode die daarop volgde verloor Spanje steeds meer van zijn politieke invloed en raakte het land tevens, zoals dat dan wel vaker gaat, ook artistiek enigszins achterop. De werken die hier worden uitgevoerd door het Ensemble Gilles Binchois
… dateren uit het begin van Spanjes glorietijd. Het meest uitgebreid is het "Requiem" van Pedro de Escobar (ca 1465 - na 1535). De jaartallen geven al aan dat over hem niet al te veel bekend is. Hij werd vermoedelijk in Oporto geboren en was van 1489 tot 1499 lid van de hofkapel van koningin Isabella van Castilië, in die tijd een van de beste in Europa. In 1507 werd hij kapelmeester van de kathedraal van Sevilla. Dit was een invloedrijke positie, maar Escobar keerde al in 1514 terug naar Portugal, om onopgehelderde redenen. Voor welke functie Escobars "Requiem" is geschreven is vele speculaties ten spijt onbekend; het werk is in ieder geval een van de oudst bekende meerstemmige zettingen van de dodenmis en zeker de oudst bekende uit Spanje. Opmerkelijk aan dit "Requiem" is dat het klankbeeld vaak heel homofoon overkomt, terwijl de muziek toch polyfoon van opzet is. Opvallend is verder dat verschillende malen een andere tekst dan de gebruikelijke is getoonzet. Naast Escobars magnum opus klinken enkele motetten van twee componisten, die Escobars collega's waren in de hofkapel van Isabella, namelijk Juan Anchieta (1462-1523) en Francisco de Peñalosa (ca 1470-1528). Deze cd brengt Spanjes glorieuze verleden van weleer mooi naar voren. (JvG)_meer