In de periode dat Handel zijn oratorium "Israel in Egypt" componeerde, begon de componist steeds meer te begrijpen dat hij zijn geliefde genre opera uit zijn hoofd moest zetten. De opera in Londen bracht alleen nog maar verliezen met zich mee: het adellijke publiek was erop uit gekeken. Met het oratorium daarentegen sprak Handel een heel ander publiek aan, de middenklasse, die een grote bewondering
… had voor de beroemde componist. Vandaar dat Handel het seizoen 1738-39 alleen nog maar aan het oratorium wijdde. Toen werd "Israel in Egypt" uitgevoerd. De tekst kwam rechtstreeks uit de bijbel, uit de Exodus. De muziek voor het eerste deel had Handel een jaar tevoren gecomponeerd voor een hele andere gelegenheid, de dood van Koningin Caroline. De begrafenishymne "The ways of Zion do mourn" is zeer indrukwekkend en het is te begrijpen dat Handel de muziek graag opnieuw wilde gebruiken. Van "Israel in Egypt" is een mooie, typisch Engelse (helder en strakke) uitvoering verschenen met het King's College Choir Cambridge en The Brandenburg Consort onder leiding van Stephen Cleobury. Tot de overigens uitstekende solisten behoren ondermeer de sopraan Susan Gritton, de countertenor Michael Chance, de tenor Ian Bostridge en de bas Stephen Varcoe. (C.P.)_meer