Van Franz Schmidt (1874-1939) zullen veel muziekliefhebbers helaas nooit gehoord hebben. Een enkeling zal weten, dat hij een leerling van Bruckner was, dat hij imposante orgelwerken heeft geschreven, maar dat deze, en andere werken, te reactionair zijn om nu nog te kunnen boeien. Zo schijnt Herbert von Karajan geweigerd te hebben Schmidts prachtige oratorium "Das Buch mit sieben Siegeln" (1937) uit
… te voeren, omdat het niet vernieuwend genoeg zou zijn. Dirigent Nikolaus Harnoncourt is echter oud genoeg om zich uitvoeringen uit de jaren '40 te herinneren, toen menigeen deze muziek nog als zeer modern ervoer. In zijn jeugd oefenden zijn moeder, broers en zusters de moeilijke koorpartijen, terwijl zijn vader voor ondersteunende pianobegeleiding zorgde. Toch heeft Harnoncourts registratie van "Das Buch mit sieben Siegeln" niet alleen te maken met nostalgie. Over zijn motivatie zegt hij ondermeer: "Natuurlijk zie ik dit werk in de traditie van de late romantiek. Ik heb het gevoel dat sommige mensen hysterisch pro-Schmidt zijn, terwijl anderen even hysterisch anti-Schmidt zijn. Ik begrijp werkelijk niet waarom hij zulke heftige reacties uitlokt. Naar mijn mening is "Das Buch mit sieben Siegeln" een meesterwerk." Harnoncourts registratie laat overtuigend horen hoe indrukwekkend deze verklanking van het bijbelboek Apocalyps is. Toch blijft ook deze productie in sommige opzichten een familieaangelegenheid, want het booklet bij deze cd gaat vergezeld van een uitvoerige toelichting op de Apocalyps door Harnoncourts broer Philipp, die als priester de leiding heeft over het Instituut voor Liturgie, Christelijke kunst en hymnologie aan de Universiteit te Graz. Tot de uitvoerenden van deze produktie behoren ondermeer tenor Kurt Streit, sopraan Dorothea Röschmann, alt Marjana Lipovsek, de Wiener Singverein en de Wiener Philharmoniker. (H.J.)_meer