Hij werd geboren in Monaco en stierf in Berlijn. Franz Schreker maakte echter naam als een Oostenrijkse componist in de schaduw van Mahler en Schönberg. Zijn tweederangs positie was vergelijkbaar met die van Zemlinsky en Korngold. Die beoordeling zegt echter niet zoveel, want alle drie waren stuk voor stuk uitzonderlijke talenten met een uitmuntende beheersing van het vak. Schönberg vond zijn
… vriend Schreker belangrijk genoeg om genoemd te worden in zijn (Schönbergs) Harmonielehre. Het zal mede de historische afstand zijn waardoor Schreker in vergetelheid is geraakt. Het is namelijk muziek uit een decadente cultuur die niet helemaal meer de onze is. Nazi Duitsland deed vervolgens de rest om de herinneringen aan de zogenaamde ‘entartete’ muziek uit te bannen. De reputaties van Mendelssohn en Schönberg hebben zich moeiteloos hersteld, maar die van Zemlinsky en Schreker niet, of in veel mindere mate. Deze cd laat mooi horen dat we hierdoor armer zijn geworden. Het Nachtstück (interlude uit de opera Der Ferne Klang) weerspiegelt de broeierige weelde van het fin de siècle. Een verrassend contrast daarmee is de neoclassicistische Kleine Suite (1928), die veel dichter bij Hindemith staat. (HJ)meer