Ignaz Moscheles (1794-1870) wordt vaak geassocieerd met de kring van fervente Mendelssohn-aanhangers, de 'Leipzigers'. Dat is niet geheel onjuist, want hij behoorde zeker tot Mendelssohns bewonderaars en hij was, op diens uitnodiging jarenlang werkzaam aan het conservatorium van Leipzig als pianodocent. Maar Moscheles was aanmerkelijk ouder dan Mendelssohn en zijn carrière, zowel als pianist en
… componist had zich al gevestigd voordat Mendelssohn naam had gemaakt. Op deze cd zijn drie relatief vroege werken van Moscheles uitgebracht, welke worden gespeeld door het Staatsorchester Frankfurt (Oder) onder leiding van Nikos Athinäos. Allereerst klinkt de "Ouverture zu Schillers Trauerspiel 'Die Jungfrau von Orléans' op.91", geschreven in 1834, waarin Moscheles op passende wijze het tragische noodlot van Jeanne d'Arc probeert weer te geven, door de sombere langzame inleiding aan het slot te laten terugkeren. Moscheles schreef over dit stuk dat het niet bedoeld was voor diegenen die Italiaanse zoetigheid wensten, maar voor hen die plotselinge harmonische overgangen en contrapuntische stemvoering konden waarderen en met deze woorden plaatste hij zich duidelijk in de Duitse traditie. Pianiste Liu Xia Ming is soliste in het "Pianoconcert nr.6, op.90", een welluidend werkstuk dat echter zijn veelbelovende ondertitel, 'Concert fantastique', niet geheel weet waar te maken. Tenslotte komt de "Symfonie op.81" aan bod, die een aardige bijdrage aan het genre blijkt te zijn, geheel naar het model van Beethovens eerste twee symfonieën. Moscheles' muziek is misschien weinig opzienbarend, maar zeker niet van charme ontbloot. (JvG)_meer