In verschillende landen is het ontkennen van de jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog strafbaar, maar niet in alle. Zodoende kon David Axelrod in Amerika op tv zien hoe iemand de holocaust in twijfel trok; hij besloot onmiddellijk aan dit album te gaan werken. De aanduiding 'album' geeft al aan, dat we hier niet met een 'klassieke' compositie te maken hebben. Axelrod is een jazzmusicus met een
… voorliefde voor fusion-stijlen. Maar bij een thema als Auschwitz staan alle musici voor hetzelfde probleem: hoe kan men dergelijke wreedheden adequaat muzikaal behandelen? Axelrod was zich daarvan terdege bewust en koos daarom voor een verteller voor de rol van de emotie, terwijl een koor ingetogen de feitelijke gebeurtenissen opsomt. Het resultaat getuigt van de intense persoonlijke betrokkenheid van Axelrod, die als kind regelmatig persoonlijk ondervond wat antisemitisme is. De mengeling van ingetogen koorzang, vaak op basis van het Gregoriaanse Requiem, met de soms krijsend gezongen solopartijen, is soms wat onevenwichtig en ook niet overal muzikaal even overtuigend, maar onbetwist een geëmotioneerd persoonlijk getuigenis, en vooral daardoor indrukwekkend. (JvG)meer