‘Mijn religie is Estlander zijn’, aldus Cyrillus Kreek (1889-1962). Hij studeerde in Haapsalu en bleef daar zijn leven lang wonen, afgezien van een langer verblijf in St. Petersburg ter completering van zijn studie. Zijn voorkeur ging uit naar vocale muziek, die hij in grote hoeveelheden heeft geschreven. Zijn nationalistische gezindheid was natuurlijk onmogelijk tijdens de Sovjet-Unie, die de
… Baltische staten had ingelijfd, maar nu de onafhankelijkheid herwonnen is, wordt met gretigheid dit deel van het nationale erfgoed weer in de schijnwerpers gezet. Van een zekere naïviteit zijn zulke ondernemingen vaak niet vrij te pleiten: zo wordt hier in het boekje beweerd, dat dit Requiem een soort ‘Ests requiem’ zou zijn, omdat het gebaseerd is op een Estse tekst, die bij nader inzien een vertaling blijkt te zijn van de tekst van Mozarts Requiem, ergo van de algemene katholieke liturgische tekst. Kreeks Requiem werd geschreven in de jaren 1925-1927 en getuigt van een neoclassicistische oriëntatie. Daarvoor staat vooral de ingetogen, soms bijna strenge expressie garant. Opvallend, en daardoor des te effectiever zijn de incidentele aan volksmuziek ontleende wendingen, die in de over het algemeen nogal monolitische homofone schrijfwijze de nodige variëteit aanbrengen. Het zijn vooral dergelijke kenmerken die dit stuk werkelijk tot een ‘Ests requiem’ kunnen maken. (JvG)meer