Het reconstrueren van diensten 'zoals die op een bepaalde plaats, in een bepaalde kerk, in een bepaalde tijd zouden hebben kunnen plaatsgevonden' is kennelijk nog steeds een geliefd middel om een cd vullen, want ook deze cd is op een dergelijke manier samengesteld. Hier wordt de luisteraar door solisten en de Gruppo Vocale Musica Laudantes onder leiding van dirigent Riccardo Doni meegenomen naar
… het laat 18de-eeuwse Milaan, teneinde uit te vinden hoe in de Dom aldaar het kerstfeest werd gevierd. De uitgevoerde vocale werken zijn gecomponeerd door Giuseppe Sarti (1729-1802), die in 1779 benoemd werd als kapelmeester van deze kerk. Geopend wordt met een "Gloria in piva" uit 1781. (Wat 'in piva' betekent wordt helaas niet uitgelegd; mogelijk slaat het op de toevoeging 'Kyrie eleison' aan het eind van de tekst, die verder gelijk is aan de gloria-tekst van het ordinarium.) Verder klinkt het motet "Ecce nunc", dat zich op verschillende psalmverzen baseert, -de psalm "Cantate Domino" en een "Magnificat"-, waarin een Ambrosiaanse (de Milanese versie van het Gregoriaans) cantus firmus is verwerkt. Merkwaardig genoeg en wel enigszins typerend voor dit soort 'reconstructies' is ook een offertorium "Orietur in diebus", bedoeld voor Driekoningen, en een "Te Deum" uit 1781, dat werd geschreven voor de in-wijding van een nieuwe aartsbisschop (en dus niets met Kerstmis te maken heeft) aan deze cd is toegevoegd. Ter afwisseling klinken een "Pastorale" en een "Sinfonia" voor orgel van de in 1795 benoemde Dom-organist Ferdinando Bonazzi (1764-1845), die het leutige karakter hebben dat Italiaanse orgelmuziek uit deze periode zo vaak heeft. Reden genoeg dus om aan het waarheidsgehalte van deze 'reconstructie' te twijfelen, nog afgezien van het feit dat het geheel een veel te ordentelijke en concertante indruk maakt, om ook maar in de verte aan een feestelijke volksmis te kunnen doen denken. Dat neemt niet weg dat Sarti's muziek heel gevarieerd is en hier prima voor het voetlicht wordt gebracht. (JvG)_meer