Op de cd uit de Milken Archive of American Jewish Music wordt een bloemlezing gepresenteerd uit het werk van Herman Berlinski (1910-2001). Hij werd geboren in Leipzig en emigreerde in 1933 via Polen naar Frankrijk, waar hij bij Nadia Boulanger compositie studeerde. Haar opvattingen over een universele muziektaal kon hij echter niet delen, en mede gesteund door contact met Messiaen, besloot hij trouw
… te blijven aan zijn Joodse wortels. Dat blijkt onder meer uit de vierdelige Suite ‘From the world of my father’, een werk met een nogal ingewikkelde geschiedenis. Het werd oorspronkelijk geschreven voor strijkkwartet en ondes martenot, maar door de noodgedwongen emigratie naar de VS in 1939 raakte Berlinski de partituur kwijt. In 1941 reconstrueerde hij de inhoud daarvan in verschillende stukken, waaronder een orkestsuite. Bij de orkestratie woog de kennis van de Holocaust zwaar op zijn gemoed en hij probeerde de oorspronkelijk onbekommerde muziek een sinistere ondertoon te geven. Het is wellicht een enigszins navrante conclusie, maar de Suite maakt toch vooral een aangenaam sentimentele rol, met veel ‘klezmer’-achtige wendingen. De Joodse achtergrond klinkt op een andere manier door in de Shofar service uit 1964, waarin een prominente rol is gereserveerd voor de shofar, de ramshoorn. Het Oude Testament leverde de inspiratie voor de Symphonic visions voor orkest uit 1949. Muzikaal is dit het meest overtuigende werk op deze cd, die vooral overtuigt als getuigenis van het credo dat de eigen wortels belangrijker zijn dan anonieme universaliteit. (JvG)meer