Ensemble La Rêveuse verrast keer op keer met albums die nieuw licht werpen op het Britse muziekleven van de barok. Na albums als
London circa 1700 rondom Henry Purcell en
London circa 1720 over de muzikale erfenis van Corelli, staan op London circa 1740 musici centraal met wie Georg Friedrich Händel graag samenwerkte. Händel was op dat moment de ‘leading man’ in de Londense muziekscene en
… zette zijn internationale netwerk in om de beste musici naar de Britse hoofdstad te halen. Zo vinden we de Duitse fluitist Carl Friedrich Weidemann, de Italiaanse hoboïst en fluitist Giuseppe Sammartini en violist Pietro Castrucci in Händels operaorkest. Naast stervirtuozen waren deze heren ook uiterst bekwame componisten. La Rêveuse laat horen dat hun soloconcerten en sonates de vergelijking met Händels eigen muziek makkelijk kunnen doorstaan. En passant werpt het ensemble ook licht op een destijds ander bijzonder Londens fenomeen: de zomerconcerten in de Vauxhall Pleasure Gardens. Wanneer de adel zich in de zomermaanden in hun landhuizen terugtrok, organiseerde een muziekminnende ondernemer volksconcerten, waarmee Händels ‘werkloze’ musici toch inkomen hadden. Voor die gelegenheid werd de adellijke Italiaanse opera tijdelijk ingewisseld voor muziek voor de ‘common man’: geen ingewikkelde aria’s dus, wel direct aansprekende bewerkingen van volksliedjes, zoals A Sonata of Scots Tunes van James Oswald. En Händel? Hij deed er met zijn Hornpipe ‘compos'd for the Concert at Vauxhall 1740’ vrolijk aan mee. (JWvR)meer