Pop als zelfstandig genre binnen de popmuziek is eigenlijk een kunstmatige categorie. Het omvat alles wat buiten de andere popsoorten valt, maar bezit daarmee toch min of meer eigen kenmerken. In pop ligt de nadruk op het liedje. Compositie, melodie en productie zijn belangrijker dan stijl en inhoud. Pop ligt goed in het gehoor en spreekt idealiter een massapubliek aan. Onder haar beoefenaars treffen we dan ook veel hitmakers aan, uiteenlopend van The Beatles tot Michael Jackson, en van Simon & Garfunkel tot de Spice Girls.
Jazzrock is een onderdeel van fusion en staat in het algemeen voor iedere mengvorm van jazz en rock en in het bijzonder voor de stijl die aan het eind van de jaren zestig werd ontwikkeld door Miles Davis en zijn discipelen. Davis maakte met In A Silent Way de elektrische tegenhanger van Kind Of Blue. Vervolgens zette hij met Bitches Brew de jazzrock definitief op de kaart. Miles’ band uit die periode lijkt achteraf een soort jazzrock-conservatorium te zijn geweest met alleen maar briljante studenten die klaar waren gestoomd voor een succesvolle carrière met een eigen band. John McLaughlin formeerde het legendarische Mahavishnu Orchestra en Wayne Shorter en Joe Zawinul begonnen het gerenommeerde Weather Report. Chick Corea richtte Return To Forever op en Herbie Hancock maakte in 1973 met Headhunters het best verkopende jazzalbum tot dan toe.
Free jazz is de jazzstijl waarin de vertrouwde structuur van een ‘song’, bestaande uit akkoorden, melodieën en vaste ritmische patronen en tempo, grotendeels ontbreken en waarin energievaak de plaats inneemt van schoonheid. Spontaniteit staat daarbij hoog in het vaandel. Free jazz ontstond als min of meer officiële stroming in 1960, het jaar waarin altsaxofonist Ornette Coleman een album getiteld Free Jazz uitbracht. Hij speelde akkoordloze stukken, waarin melodie en ritme het voor het zeggen hadden. In de jaren zestig was de term avantgarde een synoniem voor free jazz en in de decennia die volgden gaven de meeste musici zelfs de voorkeur aan dit eerste label omdat zij het woord ‘free’ misleidend vonden: hun muziek was namelijk vaak (toch) zeer georganiseerd.