De piano speelde al vanaf zijn kinderjaren een belangrijke rol in het leven van Manuel de Falla (1876-1946). Hij studeerde aan het conservatorium van Madrid, speelde in diverse ensembles, gaf recitals en componeerde al zijn werken achter de piano. Hij werd vooral in compositorisch opzicht gestuurd en aangemoedigd door Felipe Pedrell. Onder zijn vroege werken bevinden zich enkele laatromantische
… salonmuziekstukken in de stijl van Granados. Nationalistische gevoelens komen vooral naar voren in "Cuatro piezas Espanolas". De Falla wilde de typisch Spaanse ritmes, harmonieën, motieven, versieringen en cadensen van de volksmuziek onder de aandacht van de mensen brengen. Hij koos niet voor het noteren van bestaande werken, maar componeerde zelf werken waarin al deze elementen naar voren komen. De Falla had ook grote bewondering voor Claude Debussy en Paul Dukas. "Le tombeau de Claude Debussy" is geschreven voor gitaar, maar eerst gepubliceerd voor piano. Samen met een hommage aan Paul Dukas, aan Pedrell en aan Enrique Fernández Arbós orkestreerde De Falla deze werken tot een suite "Homenajes". Zijn complete werken voor piano solo zijn op cd gezet door Ricardo Requejo. (L.W.)_meer