Terug naar boven

Baroque divas

    Catalogusnr.:DDX3421
    Product:1 compact disc
    Bestel-info:
    Object status:

    (Nog) niet beschikbaar

    Uitgebracht:December 2015
    Opname:2012-2013
    Opname techniek:DDD
    Totale speelduur:1:15:49
    Jouw waardering:
    • *
    • *
    • *
    • *
    • *
    Gemiddeld:nog geen waarderingen

    Genreopera (recitals en koren)

    Deze categorie is gewijd aan operazangers van nu en vroeger, van Enrico Caruso tot Cecilia Bartoli. Operazangers hebben altijd hun fans gehad. Al in de barok werd de kwaliteit van hun zangkunst uitgebreid besproken. Daarbij valt op dat critici zich toen al zorgen maakte over de teloorgang van de juiste zangtechniek. Het idee van ‘vroeger was alles beter’, is een terugkerend thema. Smaken en idealen veranderden, de zangkunst ontwikkelde zich mee. In de ene periode was coloratuurvuurwerk de manier om het publiek te enthousiasmeren, in de volgende werd het als ‘ijdeltuiterij’ afgedaan. Soms was er een voorliefde voor de kracht van de vibrerende borststem, dan weer voor de kwetsbare fijngevoeligheid van de ijle kopstem. In de negentiende eeuw werd belcanto het ideaal, maar wat dit precies inhoudt, daar verschillen de meningen over. Belcanto betekent immers niets anders dan mooie zang. meer

    Componist Johann Adolf Hasse

    De Duitse componist Johann Adolf Hasse (1699-1783) componeerde veel geestelijke muziek, maar werd beroemd met het schrijven van Italiaanse serieuze opera’s (opera seria). Hasse componeerde voor zangers. De stem, het mooie zingen, stond centraal. Zangers kregen alle kans om zich van hun beste kant te laten zien en hun virtuositeit te showen. Hasses operamuziek was systematisch, verstandelijk en lyrisch. Hij was zijn carrière begonnen als zanger en hij was getrouwd met de beroemde prima donna Faustina Bordoni. Samen reisden ze heel Europa door. Hasse werkte hard en was bijzonder productief. Hij groeide uit tot een van de favoriete componisten van de Europese koningshuizen in de achttiende eeuw. De beroemde zanger Farinelli moest jarenlang iedere avond twee aria’s van Hasse zingen voor de depressieve Spaanse koning. In de jaren 1760 stond Hasse in Wenen tegenover de vernieuwende componist Gluck. De stijl die Hasse samen met de hofdichter Metastasio propageerde werd door sommige tijdgenoten al als ouderwets beschouwd. Hasse vertegenwoordigde met zijn muziek een wereld die voorgoed verdween na het uitbreken van de Franse revolutie. Hij was een componist die tijdens zijn leven veel roem vergaarde, maar na zijn dood snel vergeten werd. Pas aan het eind van de twintigste eeuw werden zijn werken herontdekt.(CP) meer

    Tracks