(bron: wikipedia)Mirwais of Mirwais Stass (geboren als Mirwais Ahmadzaï op 23 oktober 1960, Lausanne, Zwitserland) is een Franse musicus. Van 1978 tot 1986 was hij lid van de Parijse band Taxi Girl.Mirwais, zoon van een Italiaanse moeder en een Afghaanse...
meer
Synthipopduo uit de jaren tachtig bestaande uit zangeres Annie Lennox en multi-instrumentalist Dave Stewart. Na een valse start onder de naam The Tourists breekt de groep in 1983 door met de hit Sweet Dreams. Gedurende de jaren tachtig blijkt de groep een topact die de geraffineerde hits moeiteloos uit de mouw lijkt te schudden. In 1990 scheiden de wegen van het duo. Annie Lennox heeft het meeste succes, maar ook Stewart weet zich als solo-artiest én producer (onder meer van Bob Dylan, Mick Jagger en Joss Stone) te profileren.
‘Are We Not Men? We Are Devo!’ Met deze kreet introduceerden de mannen van Devo (een verbastering van de-evolution) zichzelf eind jaren zeventig. Dit vraag- en antwoordkoor uit de culthit Jocko Homo, is zo effectief als een slagzin uit een vervelende wasmiddelreclame. Kunst en commercie gaan vanaf het begin dan ook hand in hand bij deze Amerikaanse new wave-band. Omdat Devo oorspronkelijk bedoeld was als kunstenaarscollectief en er flink geëxperimenteerd werd met techniek, was het vijftal helemaal voorbereid op de opkomst van bijvoorbeeld MIDI, synthesizers en de videoclip. Hun eerste album Q: Are We Not Men? A: We Are Devo! werd door Brian Eno geproduceerd en was nog grotendeels gevuld met gitaarmuziek. Vanaf dat moment verschoof de focus per album steeds meer naar electronica. Het nummer Whip It (1980) was een van de eerste MTV-hits dankzij de toenmalig hippe productie en de goede clip. De zwarte humor, sociale kritiek en onheilsvoorspellingen werden door veel luisteraars en critici echter niet begrepen en de band verdween langzamerhand van het toneel. Leden van Devo regisseerden vervolgens videoclips (zoals ‘I'll Stick Around’ van Foo Fighters) en maakten muziek voor teken- en speelfilms. Vanaf 1996 is Devo weer regelmatig op tournee en bracht het in 2010 het album Something For Everybody uit.
The Pixies werden in Boston opgericht in 1986 door de vrienden Charles Thompson (alias Black Francis) en gitarist Joey Santiago. Middels een advertentie in een muziekblad werden eerst bassiste Kim Deal en later drummer David Lovering aangetrokken. Hoewel het geen technisch hoogstaande muzikanten waren, wist de groep op te vallen met innovatieve nummers, met extreme dynamiekverschillen en bizarre, surrealistische teksten. De maniakale zang van Black Francis contrasteerde mooi met de hese stem van Kim Deal, zoals te horen in typische Pixies-favorieten als Gigantic en Debaser. Na het veelbelovende album Surfer Rosa (1988) leverde de Pixies met Doolittle (1989) haar meest consistente en toegankelijke album af. Na Bossanova (1990) en het wat tegenvallende Trompe Le Monde (1991) viel de band door meningsverschillen tussen Francis en Kim Deal uit elkaar. De invloed van de Pixies op de alternatieve gitaargolf van de jaren negentig was enorm. Naar verluidt beschouwde Kurt Cobain de doorbraakhit Smells Like Teen Spirit van Nirvana als een regelrechte rip off. Deal wist met haar andere band The Breeders (met zusje Kelly Deal en Throwing Muse Tanya Donnely in de gelederen) in 1993 nog een enorme alternatieve hit te scoren met Cannonball. Black Francis veranderde zijn naam in Frank Black en maakte met zijn band The Catholics een reeks albums van wisselende kwaliteit. In 2004 wordt de wereld verrast door het bericht dat The Pixies een reeks reünie optredens doen, die hen o.a. op Pinkpop brengt, precies vijftien na hun eerste optreden in Landgraaf. (MS)
De zelfverklaarde ‘non-muzikant’ Brian Eno (1948) begint zijn loopbaan in de arty rockband Roxy Music. Hij drukt zijn stempel op de eerste twee platen, maar besluit toch uit de band te stappen. Eno brengt aanvankelijk liedjesgerichte platen uit, maar in 1975 verrast hij met zijn eerste ambientplaat. Eno wil gebruikelijke songstructuren verlaten ten faveure van een klankenspel waar de luisteraar op ieder gewenst moment ‘in en uit kan stappen’. Met dit pionierswerk is Eno van grote invloed op uiteenlopende artiesten in stijlen als ambient en elektronica. Naast zijn eigen werk is Eno ook een van de meest belangwekkende producers van zijn generatie. Zo zit hij in de studio met topartiesten als David Bowie, U2 en Coldplay.