Wie was Johannes Brahms? We kennen allemaal het beeld van de oude, gezette man, die zijn ware gelaat verbergt achter een grote grijze baard. Velen associëren zijn muziek met herfstachtige weemoed. Van een troostende schoonheid die de pijn lijkt te verraden van gemiste kansen. Streng was het oordeel van de filosoof Nietzsche, die hem de 'melancholie van de onmacht' toedichtte. Maar getuigt Brahms' muziek werkelijk van zoveel onvermogen? Was hij hopeloos ouderwets, zoals de aanhangers van Wagner beweerden? Of was hij de 'Progressieve', zoals Schönberg veel later beweerde? Wie Brahms' leven nader beschouwt, maakt kennis met een man die bot en afstandelijk kon zijn, maar ook warm en edelmoedig. Voor minderbedeelden was hij zeer behulpzaam. Hij had ook een groot talent voor vriendschap, al was hij soms wel een beproeving voor zijn vrienden. Opvallend waren zijn platonische relaties met vrouwen. Maar zelfs Clara Schumann, zijn meest toegewijde vriendin, verklaarde na 25 jaar vriendschap dat Brahms nog steeds een raadsel voor haar was. Het is vreemd dat hij met geen van deze vrouwen intiemere betrekkingen aanging. Mogelijk heeft dit te maken met zijn ervaringen in het Hamburgse bordeel, waar hij als dertienjarige bijverdiende met pianospelen. Hoe dan ook, dit trauma heeft hem er in ieder geval niet van weerhouden een grote liefde te ontwikkelen voor volks- en amusementsmuziek. De sporen van de Lichte Muze zijn overal in zijn werken terug te vinden. Veel tijdgenoten waardeerden Brahms echter vooral vanwege zijn meer doorwrochte kamermuziek en symfonieën. In deze eerbiedwaardige genres gold Brahms als de ware erfgenaam van Beethoven. Hij schreef echter ook talloze liederen en koorwerken, die zeker zo mooi zijn. Soms lijkt het alsof we hier een glimp van de ware Brahms kunnen opvangen, want de teksten die hij koos gaan vaak over fundamentele levensvragen. Hij had een grote kennis van de Bijbel. Toch leek hij meer geïnteresseerd te zijn in stoïcijnse berusting dan in de christelijke verlossing. Wie was Johannes Brahms? Misschien bewaarde hij zijn meest intieme gevoelens voor zijn muziek. (HJ)
Astor Piazzolla (1921-1992) is één van de belangrijkste tangocomponisten uit de geschiedenis. Verrassend is dat hij een groot deel van zijn jeugd doorbracht in New York. In 1937 keert Piazzolla terug naar zijn geboorteland Argentinië. Daar richt hij zich op een carrière als klassiek pianist terwijl hij ’s avonds accordeon speelt in tangocabarets. Vanaf 1955 werkt hij aan zijn eigen composities die deze twee invloeden verweven tot een vernieuwend geluid, de ‘neuvo tango’. Op de bruiloft van kroonprins Willem-Alexander en Máxima Zorreguieta maakte Carel Kraayenhof goede sier met Piazzolla’s compositie Adios Noniño. Piazzolla overleed in 1992.
José Feliciano groeide op als één van elf kinderen in een Puertoricaans immigrantengezin in New York. Hij ging in de vroege jaren zestig aan de slag als folkzanger in de Greenwich Village waar hij werd ontdekt. De platenmaatschappij adviseerde hem ook Spaanstalig repertoire op te nemen. En met succes, zijn vertaling van Light My Fire van The Doors werd in 1968 een grote hit. Feliciano was één van de meest succesvolle latinzangers maar schreef daarnaast ook filmmuziek. Rond kerst is elk jaar zijn andere grote hit, Feliz Navedad, vaak te horen op de radio.
Op het hoogtepunt van de roem - in 1984 - besloot Sting om The Police in de wachtkamer te zetten. De vraag naar Stingliedjes was groter dan ooit. Zijn solocarrière ging dan ook voortvarend van start. Door zijn status als 'popgod' wist Sting de beste jazzmuzikanten aan zich te binden, voor een plaat (The Dream Of The Blue Turtles) die de terugkeer naar zijn vroege passie als jazzmuzikant betekende. De pakkende popliedjes van Sting bleken ook in deze setting tot genietbare resultaten te leiden. Door zich wat al te nadrukkelijk op te werpen als wereldverbeteraar kreeg Sting echter een imagoprobleem, waardoor hij vooral in de Britse pers geen goed meer kon doen. Het publiek had daar geen boodschap aan en viel ook massaal voor zijn latere soloalbums. In de tweede helft van de jaren negentig en het nieuwe decennium is het opvallend rustig rond de man, die zich zowaar in 2007 liet verleiden tot een reünie met zijn oude bandmaatjes van The Police. Daarvoor had hij zich gewaagd aan klassieke liederen van de Engelse componist John Dowland (Songs From The Labyrinth).