Umberto Giordano (1867-1948) is alleen nog een bekende naam bij operaliefhebbers dankzij 'Andrea Chenier' en 'Fedora'; opera's waarvan verschillende cd-opnames beschikbaar zijn maar die overigens nog maar zelden op de planken worden gebracht. Giordano behoorde tot de 'nieuwe generatie' Italiaanse operacomponisten die krachtdadig werden gepousseerd door de muziekuitgeverij Sonzogno. Al in 1888 had
… Giordano, toen nog een student aan het Conservatorium van Napels, meegedaan aan een wedstrijd van deze firma - 'Cavalleria rusticana' was toen de winnende inzending. Hoewel Giordano geen succes had, was de jury toch wel ingenomen met zijn werk en sindsdien hield de firma zijn progressie nauwlettend in het oog. Na enige jaren volgden de eerste successen met bovengenoemde opera's, waarna Sonzogno, die het vlammetje onder het artistieke, maar vooral ook commerciële succes niet wilde laten doven, met een nieuw libretto kwam dat Giordano zou moeten toonzetten - de publicatierechten waren vanzelfsprekend exclusief voor Sonzogno. Het resultaat was de hier opgenomen opera 'Siberia'. De losjes op Dostojevski's 'Herinneringen uit het dodenhuis' gebaseerde plot draait om Stephana, een courtisane die onder anderen een prins, Alexis, tot haar clientèle mag rekenen. Wanneer deze Stephana's aanbidder, Vassili, ontmoet daagt hij hem uit tot een duel. Vassili verwondt Alexis en wordt naar Siberië verbannen. Uit wroeging en ontroering voor diens oprechte liefde voegt Stephana zich bij hem, maar haar pooier is hen gevolgd en maakt Stephana te schande bij de andere bannelingen. Uiteindelijk tracht zij te vluchten, maar ze wordt dodelijk verwond en sterft in de armen van Vassili. Opmerkelijk aan deze opera is dat de laatste akte bijna even lang is als beide voorgaande samen. Siberia was destijds tamelijk succesvol. Sonzogno arrangeerde onder meer een uitvoering in Parijs, en bij die gelegenheid lieten onder anderen Massenet, Fauré en Saint-Saëns zich positief uit over dit stuk. De plot is wellicht een reden dat het werk in de twintigste eeuw in de vergetelheid is geraakt - aan een 'romantische' opera over Siberië kleeft door de herinnering aan de goelags iets onsmakelijks. Muzikaal doet dit werk niet onder voor Giordano's succesvollere opera's en aldus zullen operaliefhebbers ongetwijfeld genoegen beleven aan deze opname van solisten, Bratislava Kamerkoor en het Orchestra Internazionale d'Italia onder leiding van Manlio Benzi. (JvG)meer