Net als Leoninus is Perotinus één van de eerste componisten van meerstemmige kerkmuziek. Hij is de auteur van enkele van de bekendste polyfone werken uit de 13e eeuw, met name de vierstemmige stukken 'Viderunt omnes' en 'Sederunt principes'. Dit zijn mijlpalen in de westerse muziekgeschiedenis, omdat hier voor het eerst meer dan twee stemmen worden gecombineerd. Ook zijn het werken op een tot dan toe ongehoorde schaal, een moderne uitvoering duurt al snel ruim tien minuten. En het is ook voor moderne oren nog steeds spannend om naar deze werken te luisteren. (TC)
Philippe de Vitry was een waar multitalent, en werd bovendien comfortabel ondersteund door een indrukwekkend netwerk in de hoogste regionen van de samenleving, zowel koninklijk als kerkelijk. Mede dankzij deze contacten leerde hij de dichter Petrarca kennen, met wie hij vriendschappelijke contacten had. Op zijn zestigste werd hij als bisschop gewijd, een hoogtepunt in zijn carrière, ook al werd De Vitry toch al bewonderd door vele politici, wetenschappers en kunstenaars. De Vitry was intussen actief als diplomaat, schrijver, muziektheoreticus, dichter en componist. In de muziekgeschiedenis is hij belangrijk voor de ontwikkeling van de muzieknotatie, vooral wat betreft de notatie van ritme. Hij heeft zeker een aantal motetten geschreven, hoewel er nauwelijks vast te stellen is welke motetten echt van zijn hand zijn: in de veertiende eeuw is de meeste muziek anoniem overgeleverd. Tegenwoordig worden er rond de vijftien motetten aan De Vitry toegeschreven. (TC)
Oswald von Wolkenstein (c.1377-1445) was een kleurrijke en merkwaardige figuur in de muziekgeschiedenis. Hij was een zoon van (lagere) adel en werkzaam als diplomaat, maar ook als dichter en muzikant. Reizen was één van zijn grootste passies. Zelf was hij afkomstig uit Zuid-Tirol. Zijn poëzie is zeer gevarieerd: religieus, filosofisch, humoristisch en ook zeer gepassioneerd als het over de liefde gaat. Zijn werken zijn overgeleverd in twee lijvige boekwerken en vrijwel allemaal voorzien van muziek, hoewel niet alle melodieën van zijn eigen hand zijn. Dit is geheel in de traditie van de Duitse Minnesänger die nieuwe woorden maakten op bestaande muziek. Oswald von Wolkenstein deed dit echter ook op de muziek van polyfone liederen, een vorm die afkomstig was van zijn tijdgenoten uit Italië. Als hij bestaande muziek gebruikte dan bewerkte hij deze echter wel grondig. Zijn muziek is evenals zijn poëzie zeer gevarieerd. (LW)